Darlowo, Polen - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Darlowo, Polen - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Darlowo, Polen

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

08 Augustus 2013 | Polen, Darłowo

Dinsdag, 6 augustus
Het is zaak om elke dag zo snel mogelijk een verslagje te maken, anders vergeet ik de helft. Vanmorgen dus getankt (250 l. voor 1440 zloty) en om 9 uur weggevaren. Rustig de haven uit richting Darlowo. Heel rustig weer, bijna geen wind en na een uur of 5 naderen we de haven.
We roepen aan op kanaal 12, zoals in ons boek The Baltic Sea aangegeven. Die havenmeester (Bosman heet dat hier) kent dus bijna geen Engels of Duits. Krijg niet echt een goede reactie daarop , maar volgens de info in het boek gaat de brug die we moeten passeren elk hele uur open en ik heb doorgegeven dat we incoming zijn. Hopelijk is dat doorgekomen en we blijven voor de brug wachten. Gokken dat het ging goed gaat en dat is het geval.
Als we voor de brug liggen te wachten worden we aangesproken door een aantal mensen die in het pools vragen of ze met onze boot kunnen vissen. Dat kunnen we dus niet accommoderen en we verwijzen die mensen door.
De brug gaat open en met een aantal vissersschepen en nagemaakte historische schepen gaan we richting jachthaven. We leggen aan aan de gastensteiger.
Er ligt een schip voor ons met een Nederlands vlaggetje. Is helemaal geen Nederlander maar een Pool. Even vragen bij de dame waar we ons moeten melden. Er is een papa die alles regelt en als de dame in kwestie telefonisch contact opneemt blijkt de papa bijna naast het schip te liggen. Het is de kapitan van de jachthaven. We melden ons bij hem voor de nacht en een uur later komt er een mannetje langs met de auto die 40 zloty wil vangen. We krijgen een sleutel van het douchehok en kunnen dus heerlijk douchen. En, natuurlijk helemaal onbelangrijk, Willem meldt net dat hij gloeiend heet water had om zich te scheren. Alhoewel er mannen zijn die daar heel anders over denken vindt hij dat prettig.

De mensen die ons eerder aanspraken omdat ze een schip om te vissen zochten lopen langs en ik vertel hen in het Engels dat aan de overkant van het water waarschijnlijk wel een verkooppunt is . Wat blijkt het zijn Belgen! Zitten wij moeilijk te doen met Engels/Duits. De jongen met het rode haar had onze vlag niet gezien en natuurlijk raken we aan de praat. De Belg is getrouwd met een Poolse uit Zuid-Polen en ze zijn nu maar eens met vakantie in het noorden. Grappig hoe zo’n contact dan verloopt. Even later is er een Duitser die een praatje maakt in goed Nederlands en voor de rest lopen er hordes Polen langs die bij de kermis zijn geweest. Ja, ook hier is het weer feest met een kermis en schepen die liefhebbers een half uur buitengaats willen vervoeren. A-ge-maar-leut-het!!.
Inmiddels is de brug elk uur opengegaan en ook de Polen met de Oceanna lopen binnen. Zij lagen ook in Kolobrzeg en we krijgen een grote zwaai van hen. Ze zijn hier bekend en varen door naar de verderop gelegen jachthaven waarschijnlijk. We kwamen er woensdag achter dat die er inmiddels ook is. Met internet.

Woensdag, 7 augustus
Om 5 uur schijnt het zonnetje al volop, maar als we opstaan regent het. Een uurtje later is het weer zonnig. Willem is al aan het verkennen geweest. Er is richting het strand weer heel veel te doen. Een kermis, ongelofelijk veel ijs- en eettenten, café-achtige dingen, souvenierwinkeltjes met de meest afgrijselijke dingen en hordes mensen. Volgens mij is Bergen aan Zee hier niks bij.
Rond de middag gaan we richting Darlowo, dat ligt een paar kilometer verder. Er zijn hier paden voor het gezamenlijk gebruik van voetgangers en fietsers. Beetje ingewikkeld soms, maar beter dan op de rijweg te fietsen. Het is druk met voetgangers. De Polen lopen heel veel, waar wij de fiets pakken, pakken zij de benenwagen. Eerst fietsen we langs een bosachtig stuk. Ze zijn dat helemaal aan het opknappen met doorgangen richting het water, een soort boulevard. Dan zijn we bij Darlowo, een redelijk grote plaats. Er is een gerestaureerd kasteel van Koning Eric. Dat is gebouwd in 1359 en de restauratie van het pand is in 1998 voltooid. Ze hebben een panoramische dak, een uitkijktoren, een folterkamer en er is ook nog een museum in. Na een kop cava americano met iets lekkers (ontzettend zoet!) en een bezoek aan de supermarkt gaan we weer richting boot. Dan kunnen we daarna Darlowo aan Zee aan de overkant van het water bekijken.
Wij kijken tegen een aantal viswinkeltjes aan. Ze verkopen verse vis en gerookte vis en er is een enorme klandizie. Je koopt je verse vis, wil je die schoongemaakt meenemen dan wordt dat aan de waterkant geregeld. In rap tempo maakt de man de vis schoon en de honderden meeuwen varen er wel bij. Die hoeven weinig voor hun eten te doen, het wordt ze zo in de bek geworpen. Heeft natuurlijk een voordeel, je hebt geen stinkend visafval. Het is gewoon een film om te zien hoe de meeuwen de soms vreselijk grote stukken vissen proberen weg te werken en van elkaar te stelen. Ze gunnen het elkaar absoluut niet en ze maken behoorlijk veel kabaal. Een stuk vis wordt soms wel 4 of 5 keer door een andere meeuw gepikt.
En de stroom voorbijgangers houdt maar aan. Hoe vaak het schip niet is gefotografeerd (met en zonder een of meerdere personen) weet ik niet. Moeten er maar geld voor gaan vragen! Op een gegeven moment ben je dat wel zat, dus doen we de gordijntjes maar dicht.
’s Middags rukt er ook nog een reddingsbootje uit. De brug wordt haastig open gedaan, wat er aan de hand is/was weten we niet en we hebben ze ook niet terug zien komen. Op de marifoon werd er niets over gezegd.
Zelf hebben we ook vis gekocht en willen die bakken op de Cobb. Hebben we nog nooit gedaan, kijken of het lukt. De eerste 4 zijn geen onverdeeld succes. Je moet er gewoon de tijd voor nemen. Ze zijn wel gaar, maar een beetje zacht gebleven. Willem heeft natuurlijk weer last van de graten en heeft er gauw genoeg van. De vis is niet ‘hard’ genoeg gebakken, behalve de laatste 2. Die zien er prima uit en zijn dan maar voor morgen op brood.
Morgen willen we naar Ustka of verder naar Leba. Dat is 22 of 52 mijl verder, maar het gaat misschien wel helemaal niet door vanwege de militaire zones, waar je regelmatig niet mag varen/vissen. Dat is heel vervelend, want als het gebied 6, 6a en 6b zijn afgesloten betekent dat een omweg van 35 mijl. Je kunt dan beter overwegen om nog in de haven te blijven. Maar dat zien we morgen wel. Toch door het gebied heen varen is geen optie, je wordt gegarandeerd opgepakt. Machtsvertoon ten top. Het is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het watertoerisme.

• 10 Augustus 2013 - 05:32

Bart:

Dat zijn mooie verslagen Carina..... ben zelf nooit in deze wateren geweest.. maar als ik jou avonturen zo lees dan gaat het bloed kriebelen !!

Tags: Polen