Zondag 11 augustus - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Zondag 11 augustus - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Zondag 11 augustus

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

11 Augustus 2013 | Polen, Darłowo

Zaterdag, 10 augustus.

Oh, wat hebben we heerlijk geslapen na de nacht van vrijdag op zaterdag. Willem was zo moe dat hij niet eens gehoord heeft dat tegen zessen iemand over ons schip liep. Wat deze persoon deed ontdekten we pas later op de dag. Het was een gigantisch kabaal buiten want er vertrokken zeker 6 kleinere en grotere vissersschepen met dagjesmensen naar buiten. Het bootje naast ons is door de verstoorder aan ons vastgelegd anders was hij weggedreven, want het bootje lag vast aan de vissersboot die vertrok.

In het verslag van gister ontbrak ook nog de melding dat we voor het eerst tegen een tweetal Nederlanders aanliepen bij de taverna. Met enige regelmaat hoor je wat Duits op straat. Wel zijn er regelmatig Duitse schepen in de havens, maar een Nederlands schip hebben we nog niet ontdekt.

’s Middags nog naar Darlowo gefietst over het nieuwe fiets-/voetpad langs het water. Hebben ze mooi aangelegd. Het is nog niet helemaal klaar, want bij het laatste stukje moesten we langs de bouwketen en we kwamen uit bij de wegomlegging waar we eerder deze week een heel stuk waren omgereden over weggetjes die eigenlijk geen wegen waren maar gewoon zand met grind en veel kuilen vanwegen de regen. Even langs de Netto voor wat boodschapjes en dan via een andere weg naar het centrum. Er is een mooi plein met allemaal winkeltjes erlangs en een kiosk waar je wat kunt drinken. Het is heel rustig en achteraf wel logisch, want net als in Duitsland zijn de winkels hier zaterdag middag dicht. Al geldt dat niet voor alle winkels.
’s Avonds maar weer in de taverna gegeten. Willem heeft deze keer besteld, dat ging wat beter dan bij mij gister. De visballen die ik wilde eten waren er weer niet, dus dan maar een ander stuk vis en Willem heeft een prima kotelet.
Morgen eindelijk weg. Er is geen militaire blokkade voor gebied 6 meer na 22.00.

Zondag, 11 augustus.

Midden in de nacht weer wakker gemaakt, nu door een knetterende onweersknal en gedonder. Het regent pijpenstelen, zo erg dat ik zelfs de patrijspoort dicht moet doen wil ik geen natte voeten krijgen. Het regent binnen en Willem slaapt onverstoorbaar door. Hij heeft er niets van gemerkt.
Ik had de wekker op 7 uur gezet, want we willen vroeg weg. Maar zijn zelfs voor de wekker al wakker. Dan eerst de weerberichten en eventuele mededelingen lezen via internet. Dat lukt dus niet, geen verbinding (gisteravond ook al niet). Ook in het havengebouw niet. Het modem of wat ze hier dan ook gebruiken voor de verbinding zal wel opnieuw gestart moeten worden. Ondertussen gaat wind steeds jarder waaien en volgens het weerbericht wordt het minimaal kracht 6, mogelijk zelfs 7, met golven van 2-3 meter. Dat wordt dus niet weggaan. De schepen die gisteravond ook aanstalten maakten om vandaag te vertrekken liggen er ook allemaal nog, sommige zeilers stappen geïrriteerd rond. De boot met de Polen wilden ook duidelijk vertrekken en gaan ook niet. Er is nog wel een Duits schip dat om 9 uur toch de opening van de brug meepikt.
Dan kunnen we eindelijk weg omdat er geen obstakels meer zijn en dan houdt het weer ons tegen. Na mijn thee duik ik weer tussen de lakens, kijken of ik nog wat kan slapen. Dat lukt wonderwel. Verder de hele dag weinig gedaan, beetje lezen, computeren en het eten van vanavond voorbereiden. Vanavond zelf maar weer eens koken. We hebben net het weerbericht voor morgen gehoord en daar worden we ook niet vrolijk van. Trouwens morgen en overmorgen kunnen we weer niet vertrekken naar Ustka, vanwege de doorgegeven militaire blokkade. Misschien moeten we het maar uit ons hoofd zetten naar Kaliningrad te gaan. Ook gezien mijn twijfels of we überhaupt wel toestemming krijgen om Rusland binnen te gaan, omdat we niet echt een bewijs hebben dat we aanleggen in een vooraf besproken plek in de jachthaven. Ook moet je je 72 uur voor aankomst melden. De regels zijn bizar en niet van deze eeuw. We zullen wel zien hoe het afloopt.

• 12 Augustus 2013 - 11:26

Mam:

Wat een verhalen jullie maken wel wat mee,het is allemaal heel spannend voor jullie
    en voor ons ook om te lezen.Het wordt zo een heel boekwerk,leuk hoor.hier gaat alles
    goed,ben gister naar Arnhem geweest,gezellig lekker poon gegeten.gr. kus Mam

• 13 Augustus 2013 - 20:38

Marit:

Hee Mapa, wat vervelend dat jullie nu weer vast zaten. Ik hoop dat jullie inmiddels wel weer verder kunnen. Hebben jullie nog foto's kunnen maken? Ik hou steeds de fotomap hier in de gaten, maar het internet bij jullie zal wel niet supersnel zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd!