Naast de sluis - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Naast de sluis - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Naast de sluis

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

09 September 2013 | Duitsland, Brunsbüttel

Zondag, 8 september.

Steiger A in de haven van Laboe aan (voor ons nu) het einde van de Baltische Zee. Het was lastig een geschikte aanlegplaats te vinden. We liggen dan ook op het uiterste puntje van de steiger en blokkeren het uitzicht behoorlijk. Maar ja, het is van tijdelijke duur, we gaan straks weer verder naar het kanaal.
Na een aantal uurtjes zeilen hebben we gister ondanks dat het lekker ging het zeil gestreken anders zouden we ons einddoel niet halen. Het werd een behoorlijke ‘rol’-tocht, want doordat we de wind van achter hadden rolden de golven echt onder het schip door en dat veroorzaakte regelmatig behoorlijke schommelingen zijwaarts. Ook nu moesten we weer door een oefenterrein van de militairen varen. Ze maken er gelukkig in het weekend geen gebruik van, dus konden we er dwars overheen. Dat was op de heenweg anders, toen zijn we er echt omheen gevaren. Dat was dan ook de eerste keer dat we ermee te maken hadden.
In de Kieler Bucht werd het behoorlijk druk met plezierjachten, vissersbootjes, surfers en natuurlijk de beroepsvaart. Weer diverse grote cruiseschepen gezien. Het is heel anders varen als je zo’n brede monding binnenvaart dan uitvaart. Als je binnenvaart kun je tot een bepaald moment slecht zien wat de linker- en de rechteroever is en het was niet echt helder weer. Pas wanneer je echt voor de ingang ligt heb je een goed overzicht. Het was ook door de ruwe golfslag dus even lastig plaats bepalen.
Dan kijken waar we een haven hebben en zien of er plek is. In Laboe heb je een vissershaven en 2 jachthavens. Een plek vinden zou dan toch moeten lukken. De vissershaven hier is klein, dat weten we omdat we hier eerder getankt hebben en heeft weinig plekken waar wij kunnen liggen. Daarom maar gelijk naar de jachthavens gegaan. In de 1e konden we geen plek vinden, in de 2e dus wel. Achteraf was er natuurlijk in de vissershaven wel plek geweest, maar ja toen lagen we al vast.
Naar de havenmeester, die was er natuurlijk weer niet en gauw door naar de supermarkt voor wat boodschappen en zien of ik ergens cash uit de muur kan trekken, want het is bijna op. Ik heb nog 35 euro in mijn knip, dat is een beetje weinig. Dat lukte allemaal dus weer terug naar steiger A.
Ondanks de wat ongelukkige plek hebben we tot vanmorgen 10 uur redelijk rustig gelegen. Om 10 uur was er dusdanig beweging in het water dat Willem, die toen nog sliep, er wakker van werd met de mededeling dat ie wel uit bed kon rollen van deze golven. Ik wilde hem net wakker maken, maar dat was echt niet nodig, we lagen te dansen aan de landvasten. Gelukkig hadden we de landvasten met de rubbers ertussen gebruikt. Waarschijnlijk was het de veerdienst die zo’n zuiging veroorzaakte. Na een kop koffie hebben we de trossen losgemaakt om richting Holtenau te varen. Daar is de sluis naar het Kielerkanaal. Tegen 11.30 waren we daar en tot onze vreugde gaven de lichten aan dat de sluis beschikbaar was om in te varen. Er lagen 2 kleine vrachtschepen in en toen die goed vastlagen kon de pleziervaart invaren. Er waren behoorlijk veel kleine bootjes en die kruipen altijd voor. Dat schijnt normaal te zijn. Er lag ook een grote Multi-hull (zo'n hele grote catamaran) uit Londen te wachten en die lag dusdanig voor de sluisingang dat wij er in elk geval niet vlot in konden varen. Zij waren er waarschijnlijk niet zeker dat ze erbij konden. Toen ze eenmaal aan de kant waren gegaan en wij er langs konden gaf de sluis opeens een rood signaal. Dat betekent geen toegang… De sluis was vol of de sluiswachter dacht dat wij te groot waren om er nog bij te kunnen. Terug dus en dat betekent dan minimaal 1 uur draaien voor de sluis, want die moet eerst weer leeg en dan kan er vanaf de andere kant verkeer in. Wachten duurt lang. Eindelijk tegen enen kregen we weer groen licht om de sluis in te gaan. Dan betalen en wachten tot het waterpeil om niveau is. Het is inmiddels 13.30 als we de sluis uit kunnen varen het kanaal op naar Rendsburg. De motor rookt als een gek, het lijkt wel mistig om de boot heen. We hadden al gemerkt dat de motor weer meer grijze rook uitstootte, maar nu is het wel heel erg. De afstelling lijkt nog steeds niet goed. Eerst maar wat langzamer varen en gaandeweg verbetert het iets, maar goed is het zeker niet.
Op het Kielerkanaal is het rustig, het is natuurlijk ook zondag. Weinig grote maar ook kleine vaart. Onderweg zien we op de oever opeens een bruin beestje. Nou ja, beestje. Het is een hertje dat aan het grazen is en bij de nadering van een paar fietsers weer verdwijnt tussen de bomen. Bij kilometer 66 slaan we af naar de haven van Rendsburg een paar kilometer verderop. Hopelijk is het plekje waar we eerder lagen vrij. Helaas is dat niet het geval, we zien ook niet echt een plek zodat we goed kunnen afstappen dus gaan we naar de steiger waar alleen schepen van 15 meter en langer mogen liggen. Daar ligt ook het blauwe schip dat met ons in de sluis lag al. De hafenmeisterin komt naar ons toe en begint een beetje te sputteren. We zijn eigenlijk niet groot genoeg en hebben niet goed aangesloten. Daar moet ik haar gelijk in geven, maar het wordt waarschijnlijk niet druk met grote schepen (de halve haven ligt leeg!) en als we naar voren gaan mogen we blijven liggen. Willem de pest in. Hij had niet de hele discussie gehoord, wat denkt ze wel, we zorgen ook voor haar boterham!! Stukje naar voren en dan melden in het havenkantoor. Alles verder geregeld voor de nacht, internettoegang gekregen (die overigens niet werkt) en broodjes besteld voor morgenochtend. Terug naar boord en zitten. De laatste 15 kilometer begon het zachtjes te regenen en het is nu ronduit koud. Dus lekker binnen zitten en warm worden.
Morgen verder naar Brunsbüttel en Cuxhaven. Kijken hoe het zit met de staking….

Maandag, 9 september.
Ik hoorde het al toen ik om een uur of 6 wakker werd, het regent zachtjes. Het was gister op het nieuws al gezegd, maar het zou snel wegtrekken naar het oosten en dan zou het in het westen weer opklaren. Dat gebeurt dus niet. Op de weersite staat dat dit regengebied niet zo snel was overgetrokken als was ingeschat. Dus tegen 8 uur komt het met bakken uit de lucht. Het is niet echt koud en gelukkig staat er weinig wind.
We wilden vanmorgen eerst douchen en boodschappen doen. Dat is inmiddels wel nodig, want de voorraad is aardig uitgedund. Dat eerste hebben we gedaan, het tweede niet, omdat we toch na veel twijfelen besloten hebben te vertrekken naar Brunsbüttel. Het is 69 km varen en we zullen voor het eerst het hele traject binnensturend afleggen. Buiten is geen doen, dan word je echt door en door nat en koud. En gelukkig hebben we die mogelijkheid. We moeten alleen even het zicht vrijmaken. De loopplank staat op de punt en er hangen een paar landvasten die het uitzicht belemmeren.
10.30 Vertrek richting kanaal. Ook vandaag is het rustig, weinig pleziervaart. Wel meer vrachtverkeer, dus we kunnen ervan uitgaan dat er wel geschut wordt, ondanks de aankondiging van de staking. De hafenmeisterin had me dat gisteravond toen ik haar vroeg of zij er iets van wist al verteld. Stelde weinig voor, daar kwam het op neer en zo te zien heeft ze gelijk.
We gaan vandaag toch niet door de sluis en zoeken de jachthaven van Brunsbüttel op, die er vlak naast de sluizen ligt. Druk zal het niet zijn. Het vaarseizoen loopt op zijn eind. Vlak voor dat we daar zijn lopen we over een ander Nederlands scheepje uit Zaandam. We spreken elkaar aan. Schipper vraagt of we doorvaren of naar de haven gaan. Hij ligt bij Kokernoot in de haven, bij Tinie de ‘grote’ vriendin van Willem. Het haventje is een soort kom met steigers. Wanneer we daar zijn kunnen we op een mooie plek liggen achter een andere 2-master. Achter ons kruipt gelijk een Duitse kruiser en daarachter liggen de Zaankanters. Ik pak voor hen nog even de landvasten aan en dan liggen ook zij op hun plek. Doordat we zo dicht naast de sluis liggen hebben we een prachtig uitzicht op het inkomende en uitgaande scheepsverkeer. De schepen die ons in het kanaal voorbij voeren gaan naar binnen, 4 schepen en de sluis is vol, maar ook zoals nu 1 groot containerschip en de sluis is vol. Morgen gaan we eens kijken wanneer we doorgaan naar Cuxhaven. Hoe is het tij? Hoe zijn de weersberichten voor de komende dagen? Van Cuxhaven naar Norderney is een lange trip en het liefst doen we dat met een beetje redelijk weer.

• 09 September 2013 - 22:14

Heddy En Harry:

Wat een verhaal weer, erg leuk! Maar nou hebben jullie nog steeds geen boodschappen gedaan? Ik kan het nergens ui opmaken. Hebben jullie dan nog wel wat te eten? Haha! Die stomme boodschappen ook altijd.... :-)

• 09 September 2013 - 22:56

Ria:

het is inderdaad wat Heddy zegd weer een heel verhaal.wat ontzettend veel werk iedere keer weer om een haven inte komen dat is op zich al een heel aventuur.maar het lukt toch steeds weer knap hoor
    op deze manier als jullie het zo vaak doen wordt het eitje en krijgen jullie er steeds meer ervaring in .
    nu begint het toch wel op te schieten de tocht nu de lastige duitse bocht nog ik hoop dat jullie rustig weer hebben het kan daar aardig spoken heb ik van ervaren zeilers gehoord.goede vaart en tot schrijvens Mam