Dagje Brunsbüttel - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Dagje Brunsbüttel - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Dagje Brunsbüttel

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

10 September 2013 | Duitsland, Brunsbüttel

Dinsdag, 10 september.

Nadat we gisteravond gegeten hadden en de koffie was op was het indrukwekkend om naar buiten te kijken. Het was natuurlijk al donker en de sluis is 24 uur per etmaal bediend. In het pikkedonker gaan er enorme containerschepen de sluis in. Hoe groot die sluis is moeten we straks gaan bekijken, want soms gaan er wel 2 van die schepen tegelijk in. Een fantastisch gezicht. Je ziet aan de lichten van de schepen dat ze in beweging zijn maar ze varen zo langzaam en beheerst de sluis in. Een feest om naar te kijken. Het was er niet 1 maar we hebben zeker 8 van die kanjers naar binnen zien gaan tot een uur of 11. Vannacht zullen er ongetwijfeld nog meer geweest zijn. Ik heb er niets van gemerkt.
De weersberichten zijn niet echt fraai. Ze geven voor de hele week lichte regen op en voor de windopgave moeten we de pagina’s op internet raadplegen. Het regent nu ook licht en de temperatuur ligt rond de 12-13 graden en de kachel verdomd het om warmte af te geven. Het schip voor ons was al vertrokken toen ik wakker werd. De Zaankanters liggen er nog. Heb een heel gesprek met schipper Peter over Kokernoot, wat we gedaan hebben en welke tocht hij heeft afgelegd, hoe we het beste naar Norderney kunnen varen. Kent ook Vic Smoorenburg en Jan Willem, die er ook lagen toen wij nog bij Kokernoot lagen. Ik heb gevraagd of hij ze de groeten wil doen. Hij heeft ook nog een tip over een website www.zilt.com met zeilinformatie en een weerprogramma, waarop je precies de voorspelling kunt zien. Het weer blijft toch een lastig probleem want de ene site zegt er dit over en de andere dat. We hebben ze uitgezwaaid toen ze tegen 5 uur toch richting sluis vertrokken om naar Cuxhaven te gaan en dan morgen 1 uur voor hoogwater (dat is tussen 4 en 5 uur) naar Norderney te gaan. Dat gaan wij morgen doen. De weerberichten t.e.m. vrijdag zijn goed. Wel af en toe regen maar weinig wind, temperatuur wordt iets hoger. Daarna wordt het aanzienlijk slechter weer. Hopelijk zijn we dan in Borkum of nog beter in Delfzijl.
Vanmiddag zijn we naar de sluis gelopen en hebben daar gezien hoe groot hij is. Er werden 3 behoorlijk grote schepen geschut en een kleine veerdienst. Toen was er nog ruimte over. Onvoorstelbaar. De deuren van de sluis zijn wel 10 meter breed en dat sluit dan de sluis af. Op dit moment gaat er ook weer een containerschip naar binnen. De sluis is zo groot dat er 2 achter elkaar kunnen liggen. Het grootste probleem vormt mogelijk de breedte van deze schepen.
Na een heel stuk lopen hebben we ook een opwaardering van de internet-stick kunnen aanschaffen, dus we kunnen blijven internetten. We hebben de noodzakelijke boodschappen gedaan en weer voor een paar dagen eten ingeslagen. Dit allemaal tussen de soms heftige buien door.
Vanmiddag werden we aangesproken door een Amerikaan die met een Multi-hull binnengekomen was. Hij moest inklaren dus moest de douane hebben. Moet hier wel in Brunsbüttel, maar waar geen idee. Daar hebben wij als europeanen met een Schengen akkoord geen last van. We hebben hem maar verwezen naar de toeristeninformatie. Daar konden ze hem verder helpen. Hij had schade opgelopen aan de kiel en was op weg naar Hamburg voor reparatie en het was lastig manoeuvreren vertelde hij.

• 11 September 2013 - 07:40

Metteke:

Jammer van de slechte weersvoorspellingen, gaaf hoor die enorme schepen!
    hier is het weer helaas ook naar slecht het blijft regenen, alsof het regenseizoen hier is begonnen na de mooie zomer, alleen dan zonder de tropische temperaturen. voor mij heerlijk aangezien ik in de nachtdienst zit! Ik mis er niets aan, en het slaapt wel lekker die tikkende regen.
    dikke kus M&M

• 11 September 2013 - 13:47

Jose:

zoals Metteke al schreef is het weer hier ook niet bijzonder [je zal maar vakantie hebben]
    maar wel hele mooie luchten. Heb dus maar besloten de badkamer op te knappen en als het lukt de woonkamer ook nog. Badkamer is ondanks dat ie niet zo groot is toch nog een behoorlijke klus. Eerst zien om van de schimmel af te komen wat al redelijk gelukt is, schuren plamuren, schuren en nog een keer plamuren en nogmaals schuren. Soebatten over de kleur, wat voor kastjes en ga zo maar door. Maar uiteindelijk lukt het vast wel allemaal.
    Roos is fanatiek bezig op school, ze vind het erg leuk tot nu toe. Veel doen en weinig theorie.
    Nienke stuurde net een berichtje dat ze is aangenomen bij een tattoo shop hier in de stad, schijnt een hele goeie te zijn, moet echter wel weer onderaan de ladder starten maar dat vind ze geen probleem.

goede reis nog verder liefs J en R