Stavoren - Reisverslag uit Staveren, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Stavoren - Reisverslag uit Staveren, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Stavoren

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

19 September 2013 | Nederland, Staveren

Donderdag, 19 september.
Na een hele rustige dag in Grou, waarover absoluut geen fatsoenlijk verhaaltje te maken is, want we hebben heel weinig gedaan, vertrekken we met een zonnetje richting Stavoren. Het aantal bruggen is beperkt, als we eenmaal in Stavoren zijn blijken het er maar 4 te zijn. De eerste is de spoorbrug, we moeten hier 12 minuten wachten volgens de brugwachter. Dan nog 2 in het Prinses Margrietkanaal voordat we afslaan de Jeltesloot in. Ook bekend als het Johan Friso kanaal, daarom kon ik hem eerst niet vinden in de Wateralmanak. Dit is de verbinding naar het Heegermeer. Toen we hier de laatste keer waren (nog met de Zwaantje) werd er aan een aquaduct gewerkt en was er een soort noodbrug. De werkzaamheden zijn natuurlijk al lang achter de rug en ook de brug is verdwenen. Dan komen we op het Heegermeer en net voordat we dat echt opgevaren zijn zegt Willem ineens dat er een bord stond met de mededeling dat de Warnser brug niet werd bediend. Ik was even beneden voor een sanitaire stop en een boterham. Verdorie, daar moeten we langs om in Stavoren te komen. Het hoe en wat kon hij in de gauwigheid niet lezen, dus maar even een rondje gemaakt om te lezen wat er precies staat. Het is een beetje zuur als we aan het eind weer helemaal terug moeten, dan kunnen we nu beter gelijk naar Lemmer doorvaren. Er staat een telefoonnummer op het bord, maar even bellen. Geen gehoor, steeds de in gesprektoon, zelfs na 5 x proberen. Ander nummer gezocht in de Wateralmanak voor dit vaarwater. De provincie Friesland is dat, ja, zegt de meneer aan de andere kant ze zijn er vandaag niet en ik heb de kennis daarover niet. Nou, lekker!! Hadden ze dat bord dan niet beter aan het begin van de Jeltesloot kunnen plaatsen i.p.v. aan het eind. Wacht maar, zegt hij, ik verbind u door. Na even wachten krijg ik iemand van post Koudum (vlak bij Warns) aan de lijn en deze meneer zegt dat de brug wel wordt bediend. Na nog een expliciete bevestiging gaan we dus toch het Heegermeer over, via de betonde lijn naar de Fluessen op naar de volgende brug. De brug van de Galamadammen, maar die bestaat ook niet meer en daar is dus ook een aquaduct voor in de plaats gekomen. De provincie Friesland heeft het goed met de watersporters voor!!
We varen al een tijdje achter een 2-master klipperaak (ook voor de verhuur) en die zwalkt in de vaargeul, waarschijnlijk is het te ondiep voor hem en de schipper gaat ook steeds langzamer varen. Het voordek van het schip ligt vol met jongelui van 13-14 jaar, die waarschijnlijk met een kennismakingsweek bezig zijn van school. De meesten liggen in hun slaapzak. Het is n.l. behoorlijk koud met de wind van voren. Die-hards heb je natuurlijk altijd, er zitten er 2 bij die in hun t-shirtje zitten. Achter dit schip bereiken we de brug van Warns en ja hoor de brugwachter opent gelijk. Nog een klein stukje naar Stavoren en dan zijn we uit de wind. Voorbij de Warnser brug lopen we de klipperaak voorbij, ze gaan wel erg langzaam. Na 2 km is de sluis van Stavoren in zicht, maar die is voor het volgende traject. We gaan voor de sluis de gemeentehaven van Stavoren in. In de zomer is het daar altijd behoorlijk druk en moet je niet te laat zijn voor een plekje aan de wal. Nu is er ruimte zat. We leggen aan, blij uit de koude wind te zijn. Er is wel een groot stuk binnen gestuurd, maar op kritieke momenten moet je toch buiten sturen. Het is 14 uur. Mooie tijd. We liggen net een klein uurtje aan de kade en dan komen er achter elkaar toch nog een stuk of 4 grote kruisers binnen lopen. Er zullen dus nog wel meer boten volgen voor het donker is.
Dank zij de Wi-Fi spots van Ziggo is hier ook bruikbaar internet. Straks dus maar een checken wat de berichten voor morgen zijn. Ik heb gister gezien, wind uit het westen, kracht 4-5. Dat wordt dus niet echt prettig naar Den Helder. Als het ons niet aanstaat blijven we hier ook nog een nacht extra liggen. Dat maakt nu toch ook niets meer uit. De berichten voor het weekend zijn iets beter.

• 19 September 2013 - 21:32

Heddy En Harry.:

Kunnen jullie ook nog even naar de wijnvaten kijken waar wij toen een lang weekend zijn geweest. Nou jullie zijn nu toch wel erg dicht bij huis. Wij gaan zaterdag nog even op vakantie. Nog een goede reis verder, liefs Harry en Heddy.

• 20 September 2013 - 13:40

Wim En Anja:

Hallo globetrotters.

Weer bijna op honk hoe is dat, of pikken jullie de (hopelijk) mooie komende dagen nog even mee?
    Als jullie het leuk vinden laat dan vanuit Den Helder wat van jullie horen dan komen we zeker een keer langs om en jullie huis te zien en jullie verhalen te horen.

Wel thuis en groeten.
    Wim en Anja