Kampen - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Kampen - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Kampen

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

13 Juni 2014 | Nederland, Kampen

Dag 7, zaterdag 7 juni

Het is bijna 6 uur als ik wakker wordt en de zon schijnt volop. We zijn toch wakker dus zwaaien we Henk en zijn bemanning uit. Arnold de havenmeester vaart ook mee en heeft de dag van zijn leven. Wild enthousiast komt hij ’s middags terug. Gauw het bed weer in en om 10 uur langzaam opgestart.
De winkels zijn met Pinksteren dicht, dus we moeten daar rekening mee houden bij het boodschappen doen. En Rob en José komen maandag langs en eten mee. Verder geen bijzonderheden. Er gaan bootjes weg en en komen bootjes.
Dag 8, zondag 8 juni, 1e Pinksterdag.
Het weer is niet zo mooi als voorspeld is. Pas ’s middags komt de zon er weer bij en dan is het ook warm. We krijgen Noord-Ierse aanleggers. Robin, Evelyn en hond Jack. Zijn vorig jaar van Ierland via Engeland overgestoken naar Nederland. Het bevalt ze zo goed dat ze ook dit jaar nog in Nederland blijven. Het plan was verder te gaan naar België en Duitsland. Ze hebben zelfs een ligplaats bij de Koninklijke Marine Yacht Club in Den Helder. Alleen om dat Robin vroeger ook bij de Britse Marine heeft gewerkt. Hij is bijna 50 en sinds zijn 47ste uitgewerkt (en wil nu ook absoluut niet meer werken). Schijnbaar krijgt hij een goed pensioen.

Dag 9, maandag 9 juni, 2e Pinksterdag.

Bij het opstaan ziet het er iets beter uit dan gisteren. Onze buren verkassen naar een plek waarbij ze direct op de steiger kunnen komen.
José moet ’s morgens nog werken en heeft aangegeven dat we ze wel zien ‘verschijnen’.
Onze buren van donderdag met de Doesburg zijn ook weer terug en liggen aan de ander kant van de steiger. Willem is met de buurman een liertje aan het demonteren. Die mogen we hebben om de rubberboot makkelijker op te hijsen en dan is het 14.15 en zijn onze bezoekers er. Komt mooi uit want de nieuwe lier van de buurman is gemonteerd en zijn oude lier wisselt van eigenaar en komt bij ons aan boord.
Gezellig bijgepraat, borreltje erbij, gegeten en dan vertrekken ze weer naar Arnhem om een uur of half 10.

Dag 10, dinsdag 10 juni.

Vandaag worden er 18 zalmschouwtjes in de haven verwacht. Allemaal op weg naar Giethoorn voor een evenement daar. Wordt passen en meten. Ook een paar grote zeilschouwen en 2 Lemster aakjes.
Straks een kijken of we een driepoot voor de schotelantenne kunnen vinden bij de Dumpzaak en we willen proberen meer schaduw te creëren. Driepoot lukt niet. Zonnedoek wel, maar geeft problemen met het ophangen. Zoals Willem het wil doen, kan het gewoon niet en er staat inmiddels meer wind. Moeten we anders oplossen.
Nog steeds niets gehoord van Frederic. Na een prachtige zonnige start, ligt er nu een onweersbui boven ons hoofd en regent het.

Dag 11, woensdag 11 jun.

Gisteravond toch nog contact gehad met Frederic. Prijs van de reparatie doorgegeven en het ziet er naar uit dat de keerkoppeling vrijdag klaar is. Het moet maar voor die prijs, we kunnen immers weinig anders. Dan weer zo snel mogelijk monteren. Fr. zit er bovenop zegt ie en komt hem zo snel mogelijk inbouwen. In het ongunstigste geval na het weekend.
Op uitnodiging van Robin ’s avonds een borrel gedronken aan boord van de Bluemoon. Het is hem gelukt de motor de repareren. Nu maar hopen dat de reparatie afdoende is. Het was ook een hele gezellige boel aan boord van de zalmschouwtjes. Het waren er geen 18 maar 13, er waren er een paar afgevallen wegens werk aan de wal. Ben ook nog aan boord van zo’n bootje geweest. Heel erg leuk, dat is echt kamperen op het water. Slapen onder een soort driehoekluifel. Hele uitleg gekregen van de trotse eigenaar. Hij had een nieuw gebouwde replica en naast hem lag een origineel geklonken scheepje uit 1904. 100 Jaar oud dus. Om de rest van de haven een beetje te stangen riepen de mannen dat ze om 5 uur wilden vertrekken. Dat had weinig zin, want ze moeten de IJssel oversteken, door een sluis richting Zwartsluis en die sluis wordt pas vanaf 9 uur bediend. Uiteindelijk vertrokken ze om 9.30 een voor een uit de haven. Paul en Marion vertrekken iets eerder dan de 13 bootjes om hen voor te zijn bij de sluis. Zij gaan ook richting Zwartsluis en later deze week even terug naar huis in Zwolle.
Robin en Evelyn vertrekken na het uitwisselen van gegevens ook naar ‘no idea’. Liggen we dus weer helemaal alleen in ons kommetje, maar niet voor lang. Het eerste schip komt van de andere kant van de haven en zo langzamerhand komen er weer meer scheepjes binnen.

Dag 12, Donderdag 12 juni.

Weer een dag wachten voorbij.
Vandaag begonnen met ontroesten van de voormastkoker. Die staat nu in de primer.
Ook het houten luik van de salon geschuurd en in een eerste laag hardhoutolie gezet.
’s Avonds kwam Hans nog even langs om te informeren hoe het ermee staat. We stonden net af te wa ssen en hij bleef voor een bak koffie.
Gelukkig is het weer super, zonnig, windje erbij, niet te warm.

Dag 13, vrijdag 13 juni.

Geen bericht van Fr., dus de keerkoppeling is nog niet klaar. Aflevering en montage worden dus over het weekend heen getild. Jammer, maar het is niet anders. Je wordt wel extreem fatalistisch met zulke geintjes, want je bent natuurlijk wel afhankelijk van derden. Helaas heb je dat niet in de hand en wachten duurt lang!!!! (GRRRRRR………………..)
Ben vandaag weer verder gegaan met het lakken van het houten luik en het schilderen van de mastkokers. Zonder roest ziet het er een stuk beter uit. Er moet nog wel een 2e laag over heen.
Inmiddels ligt de haven echt vol. Na een paar dagen geen aanlegger ligt er nu een echte kotter naast ons, de ST10 uit Balk. 46 Ton zwaar en dan denken wij dat wij met onze 18 ton een kloek schip zijn! Praatje natuurlijk na het aanleggen en je hoort het toch ontzettend veel: dat hebben wij ook dan-en-dan gehad. Vorig jaar een kapotte keerkoppeling en een geplande reis naar Denemarken die dus niet door ging. Ja, zo gaat dat. Hopelijk hoeven wij dat niet te zeggen.

In tegenstelling tot gisteren liggen er nu toch wel echt flinke jongens in de haven van 14 mtr. en meer. Het is heel wisselend en dat maakt het natuurlijk ook leuk, ook voor onze havenmeesters Wiebe, Gerrit en natuurlijk de onvolprezen Arnold. Hij was vandaag in zijn voetbaloutfit aanwezig. Oranje broek en pet (met flessenopener erin vast) en sokken. Blauw met een rood/witte rand en onderop de tekst: ik ben een HELD. Leuk!!!
Arnold heeft ook contact met Henk de Velde, die is momenteel in Breskens en gaat van daaruit via Engeland naar de Costa Verde in Spanje.
Er is in de Haven taveerne vanavond een groot televisiescherm en kijken naar de wedstrijd Spanje-Nederland is dus bijna een ‘must’. (Let wel: ik ben geen liefhebber!!)

• 14 Juni 2014 - 12:51

Ben:

hoi Carien en Willem,

leuk om jullie verhaal zo te lezen. Nog even en jullie behoren bij de vaste inrichting van Kampen Harbour!

ik hoop dat die keerkoppeling (waar dat ding ook voor dient, weet ik niet maar hij schijnt onontbeerlijk te zijn) toch maandag/ dinsdag arriveert en ingebouwd kan worden, dan is er ook weer wat anders te lezen over de reis.

Hou vol ook al kunnen jullie niet anders.

groeten, Ben