Lastig allemaal...... - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Lastig allemaal...... - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Lastig allemaal......

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

25 Juni 2014 | Nederland, Kampen

Dag 23, maandag 23 juni

We blijven liggen in deze haven. Boodschappen doen, beetje rondkijken en belangrijk kijken of we wat kunnen doen aan de toch niet aan de praat te krijgen dieptemeter in combinatie met de plotter. Het ding heeft vanaf het begin niet goed gewerkt, mogelijk door de aangesloten stekker. Gelukkig hebben we een 2e dieptemeter, maar die zit bij de binnenbesturing en dat is lastig als je boven stuurt. Er is hier een Duitse Dekkerwatersport, dus daar maar eens heen of ze misschien een 2e Clipper dieptemeter hebben. Dat lukt, nu nog een 75 ohm antennekabel en splitter kunnen kopen. Dat lukt in elk geval niet in het in het havengebied en op aanwijzing van iemand rijden we naar de Königsallee. Daar moet een Saturnwinkel zijn. Maar het is een behoorlijk stuk fietsen, maar we hebben het gevonden en vinden daar wat we nodig hebben. Of het met een splitter lukt om de 2 meters tegelijk aan te sluiten is de vraag. Zo niet dan moet er geschakeld worden, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Vanmorgen ook maar een Duitse prepaid telefoonkaart aangeschaft voor het bellen naar de havens, want marifoon zoals bij ons is niet gebruikelijk. Met ons Ned. Nummer bellen is best wel kostbaar.
Om 17.30 zijn we weer in de haven en gaan we beginnen met de meter. Eerste probleem is het maken van het gat daarvoor in de trespa-plaat. Uitmeten, gaten geboord en dan met de draadzaag proberen, dat lukt maar kost ons wel alle twee de zaagjes. Trespa is behoorlijk hard en de hoek waaronder je moet zagen is verre van ideaal. Dan het gat verder pasgemaakt, meter erin, elektrisch aansluiten, antennekabel aansluiten en het werkt. Alleen 2 tegelijk veroorzaakt behoorlijke storing dus we moeten omwisselen als we van dieptemeter wisselen. Moet dus nog een schakelmogelijkheid gecreëerd worden. Dat is iets voor later. Dan eten en kijken waar we morgen naar toe kunnen varen. Keulen lijkt een optie. Even informeren hoe laat we morgen kunnen betalen, want we willen vroeg weg. Dat lukt niet eerder dan 8 uur. Het zei zo.

Dag 24, dinsdag 24 juni

Poeh, wat een dag!!!
Om 8 uur betaalt en havenmeester vraagt waar we heen gaan. Richting Keulen. Ik vraag hem of we daar met onze diepgang in de haven kunnen komen. ‘Kein problem’. Nou wel dus, blijkt later.
Probleem is de haven weer uit te komen. (Willem heeft er gewoon slecht van geslapen.) Het is precies in een bocht en als het net zo druk is met schepen zoals soms het geval is dan wordt het lastig. Dan zit je en met de stroom en met schepen en met een onoverzichtelijke bocht. Als we uitvaren is het wonderlijk rustig, geen schip te zien.
Op een paar industriële stukken (Bayer Leverkussen, Ford, en een aantal Chemparkfabrieken) begint het er aantrekkelijker uit te zien.
Dan komen we bij Keulen. Het schip de Zonnebloem loopt ons voorbij en komen we daar weer tegen. Na ong. 55 km zijn we bij de haveningang. Er is een draaiburg en er ligt een soort baggerwerkscheepje achter. Bellen met de brug en de haven voor hoogte en diepgang met aanlegmogelijkheid. Dat gaat hem dus niet worden…. Ligplaats geen probleem maar de diepte wel. Er ligt een drempel die dus wordt weggehaald. Geen 2 dagen Keulen dus, zoals we min of meer hadden afgesproken.

Door dus, maar ook op de gok. In Keulen-Rodenkirche geen mogelijkheid. Bij Porz, zelfde verhaal. Je moet over een soort drempel om de haven binnen te kunnen, daarna is het diep genoeg. Op de rivier liggen aan de andere oever wat schepen gemeerd, misschien kunnen we daar aanleggen, verre van ideaal. Als we bijna vast zitten komt er een scheepje naar ons toe met de mededeling dat de eigenaar des duivels wordt als er boten langszij komen, geen goed idee dus. Verder bij het haventje zou een ankermogelijkheid zijn, de haven zelf is voor ons te ondiep. Ook dat lukt niet en het is inmiddels half acht. We zijn moe. De havenmeester verwijst ons naar Mondorf, 20 km en 3 uur verder varen. Dat wordt dus een latertje.

Om 21.30 liggen we eindelijk vast aan de Christa (stalen boot) in de Herseler Werth. Niet optimaal maar we liggen. Hopelijk heeft deze eigenaar geen bezwaar en anders maar wel. We merken het wel morgen (of niet). Het is hier uitgestorven en de Herseler Werth is een natuurgebied met allemaal kleine haventjes. Wij hebben de eerste te pakken. Je kunt het nauwelijks een haven noemen want het is alleen een steiger en een afsluithek. Nog een borrel en dan slapen. Morgen vroeg weer weg.

• 26 Juni 2014 - 22:56

Jose:

jeetje wat een gedoe zeg. Kan me voorstellen dat jullie behoorlijk gaar waren na zo`n dag.
    vandaag 3e schooldag gehad , morgen de laatste voor de vakantie en een toets om thuis te maken. Ga in de vakantie maar een paar keer naar Gerrit voor wat rekenhulp. zag in het rooster dat we maar 1x rekenen hebben dus das best weinig en het is nu een maal niet mijn sterkste kant. xxx J