Dit is de eerste - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Dit is de eerste - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Dit is de eerste

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

06 Juni 2016 | Nederland, Wageningen

Woensdag 1 juni
Oké, alles ingepakt en overgebracht naar het schip. Vanavond hopelijk lekker slapen en morgenochtend vertrekken richting Alkmaar. Het tij zit tegen, want in Den Oever is het om 12.00 laagwater. Dan wordt het ploeteren tegen de stroom in, dus gaan we niet via Den Oever naar het zuiden.

Het is de bedoeling onze geplande reis van vorig jaar voort te zetten. Door mijn dubbele beenbreuk de 2e dag dat we weg waren is daar helemaal niets van terecht gekomen. Het plan is via de Maas (welke route we nemen om daar te komen zien we wel, er zijn er legio) naar België te varen en daar dan maar zien waar de tijd en het water ons brengt. Nu is het helemaal afhankelijk van de hoeveelheid water in de rivieren. Wel een beetje zuur, 2 jaar geleden hadden we te kort water om onze reis voort te zetten en nu mogelijk te veel. We zien het wel en anders varen we gewoon een andere kant op.

Onze buurtjes, Jan en Riet, houden een oogje in het ‘huis'zeil, vissen de post uit de brievenbus en bewateren de planten. Geweldig!

Alles is aan boord en wat we vergeten zijn, dat is dan maar jammer. Kwestie van aanschaffen of het zonder doen. Het blijft altijd zeer intensief zo'n voorbereiding en halverwege de avond zijn we afgepeigerd. Redelijk vroeg naar bed. Maar slapen aan boord is altijd, de ruimte is natuurlijk totaal anders dan thuis, benauwder, lager en onwennig. Willem heeft dan ook een beroerde nacht, het zal wel wennen na een paar dagen. Onze bootbuuf Anita zou nog langskomen om dag te zeggen, maar had zelf ook de puf eruit en dacht dat we al sliepen. Dag zeggen komt morgen wel!

Donderdag 2 juni
De eerste die we zien als we de gordijnen opentrekken is Anita, met lekkere verse broodjes en een pakje drop voor onderweg. Lief!! Speciaal voor ons gehaald. Ze heeft haar kopje thee wel verdiend.

Het is koud, een heel ander weerbeeld dan wat ze begin deze week voorschotelden. Wat doen we, blijven liggen of toch weg? Toch maar weg.
10.45 varen we onder de Mr. Visserbrug door naar het Noord-Hollands kanaal, richting Alkmaar. In eerste instantie ging het redelijk totdat we op het kanaal waren. Met de forse wind schuin van achter gaat het bij de eerste brug, de spoorbrug van Koegras al bijna mis. Ik heb gebeld voor een opening en dat betekent dan meestal even wachten en toen komt me er een bui aan. Nog meer wind en ook regen. Gauw de regenkleding aan en zorgen dat we recht in de vaart blijven. Tegen de verwachting in draait de brug eerder en geeft groen en wij liggen dwars op het kanaal. Dot gas erbij en met veel stuurmanskunst lukt het om de Rollin Stone de kant op te krijgen die we willen. Dat was de eerste hindernis. Het blijft ongeveer 1 uurtje regenen en daarna blijft het koud. Rillend buiten sturen dus of binnen sturen en minder kunnen zien. Na de Stolperbrug krijgen we beroepsvaart met 2 duwbakken achter ons. Hij kwam vanaf Schagen. Halverwege het kanaal laten we hem voorgaan. Dat is veel handiger want voor de beroepsvaart lijkt de doorvaart altijd vlotter te verlopen. We moeten alleen zijn tempo aanhouden, 6 knopen. Dus in vliegende vaart varen we zo langs en onder alle bruggen door tot we in Alkmaar zijn. We melden ons bij de havendienst en kunnen aan de kade vlak bij de toiletten liggen. De havenmeester/havenmeesteres komt straks langs krijgen we te horen. Maar al wie er komt, geen havenpersoon. Dus geen code van de toiletten, douches en afvalcontainers.
Beetje vervelend! Als ze niet zijn geweest voordat we vertrekken hebben ze pech!
Verder een rustige avond met veel pogingen ons internet voor elkaar te krijgen, maar helaas!!

Vrijdag, 3 juni
Redelijk vroeg wakker, het is wel wennen de nieuwe routine aan boord. Om 9 uur start Willem de motor en wat denk je, toch de havendienst nog even op bezoek. Komt ze 5 minuten later dan zijn we weg. Daardoor vertrekken we om half 10. De eerste brug is de Leegwaterbrug, die ligt in de provinciale weg en wordt niet zo vaak bediend, niet tijdens de spits en op vaste tijden. Maar we hebben geluk voor ons vaart een kleine zeilboot, die krijgt groen licht zodat we kunnen aansluiten.

Het weer is een stuk aangenamer dan gister. Het is nog wel grijs zonder zon maar die koude wind is tenminste weg. De rest van de dag blijft het grijs totdat we in Weesp de boot vastleggen. Dan breekt opeens de zon door. HEERLIJK.

We hebben gisteravond besloten om via het Noord-Hollands Kanaal door te varen naar Amsterdam en niet over de Zaan. Vlak voor het Alkmaarder Meer gaan we dus bakboord uit naar de volgende brug. Langs Graftdijk, Spijkerboor naar Purmerend. Na de brug en sluis nog een paar nieuwe bruggen in Purmerend en op naar Amsterdam. Weer met een aantal bruggen die open moeten, we zitten nog ruim voor de spits, dus draaien is geen probleem en dan is daar het laatste obstakel in het kanaal, de Willem I sluis. Daar kunnen we ook gelijk in varen en dan zijn we op het IJ.
Het is tot nu toe een mooie rustige tocht geweest. Fantastisch om tussen de polders te varen en op ons hoge achterschip kun je een heleboel zien. Er was weinig verkeer en we hebben een heleboel watervogels met jongen gezien. Futen, eenden, ganzen, waterhoentjes, zwanen.

Eenmaal op het IJ begint het te betrekken, net alsof er een fikse onweersbui tot ontwikkeling komt. We besluiten om alvast een ligplaats te zoeken, WSV Aeolus is hier vlak om de hoek, maar in het telefoongesprek vertelt de havenmeester dat hij geen plaats meer voor ons heeft. Dan heb je iets verderop de haven van Nauticadam, maar daar willen we om persoonlijke redenen niet liggen.
Wat blijft er dan over? Door de Oranjesluizen en de haven die er vlak achter ligt? Die haven kennen we niet. Of door naar Durgerdam en dan morgen eventueel weer terug door de sluis naar het Amsterdam-Rijnkanaal? We kunnen ook nu alvast een stukje kanaal pakken en bij de eerstvolgende haven proberen? Het wordt de laatste optie.

Weesp heeft verschillende havens en ik bel WSV de Vecht in de veronderstelling dat dit de eerste haven is vanaf het kanaal. Een enthousiaste Gerda (havenmeester) heeft plaats voor ons dus op naar die haven. Het is ongeveer 9 km varen, een brug door en dan zitten we op de Vecht.
Het was nog wel even lachen toen we van het kanaal de Vecht op voeren. Direct om de bocht de brug, die geeft gelijk groen licht, dus gaat voor ons open, maar dan komt er toch nog een auto door de slagbomen. En het enige wat die bestuurder kan doen is omkeren en weer achter aansluiten bij de auto's die al in de rij staan te wachten. Hebben we nog nooit meegemaakt en er zijn toch al heel wat bruggen voor ons geopend. Afijn, dat is achter de rug en dan zien we de haven, dacht ik.
Even bellen naar Gerda om te vragen waar ze ons wil hebben? Blijkt het dus een totaal andere haven te zijn en moeten we eerst door Weesp varen, 4 bruggen door en dan zijn we pas bij haar. Maar het is bijna spertijd, van half 5 tot half 6 (rare tijd overigens). Gauw de eerste brugwachter gebeld en gevraagd of hij de andere bruggen ook nog voor die tijd kon draaien. 3 Bruggen lukken maar de laatste niet meer, die ligt een klein stukje verder. Er zit dus niets anders op dan even te wachten.
De haven kunnen we zien liggen!
Dan komen er ook nog 4 Groningse scheepjes om ons heen liggen om te wachten. Die hebben ook wilde plannen, ze zijn gezamenlijk op weg naar Parijs, maar of dat met alle regen die er gevallen is van komt is de vraag. Er is zoveel water in Parijs gevallen dat de Seine 6 meter hoger is, het Louvre is vanwege de dreigende waterstand gesloten horen we de volgende dag. Nu varen ze in elk geval door naar Nederhorst ten Berg.

Het is ondertussen half 6 en de brug gaat weer open. Eenmaal bij de haven komt Gerda al snel aanlopen om aan te geven waar we kunnen liggen en een handje te helpen met aanleggen. En dan schijnt plotseling de zon volop, zomaar uit het niets en wordt het gelijk warm. Maar we hebben het gehaald en kunnen ons voorbereiden op de avond. Even kijken hoe de haven in elkaar zit en een hapje eten in het restaurantje, we hebben weinig zin om zelf te koken. Weer aan boord gaan we weer stoeien met de wifi. In de haven is ook wifi maar die kunnen we aan boord niet ontvangen, te ver weg van de antenne. Daarvoor hebben wij die versterker. Wat we ook proberen, het lukt niet. Morgen maar eens bij Sander van Dekkerwatersport informeren of hij een oplossing heeft.

Het is een prachtige rustige avond en er blijven nog lang veel bootjes langs varen.

Zaterdag, 4 juni
We worden wakker en leven dan wel in een hele kleine wereld. Giga mistig! We kunnen de overkant van de Vecht niet eens zien. Als dit zo blijft blijven we hier maar een dag extra. Boodschappen doen, verder inruimen enz. De mist wordt een uurtje later minder en tegen half 11 is het opgelost.

Omdat de Vecht vrij recent is uitgebaggerd tot 5 m. staat er water genoeg voor ons om te varen. Probleem is een aantal vaste bruggen verderop die te laag zijn, maar we kunnen in elk geval tot Nigtevegt via de Vecht varen. Het is een mooi stuk en met een gangetje van 4,5 knoop glijden we over het water samen met wat kleinere bootjes en verschillende roeiboten. Het plan was in Nigtevegt aan te leggen, boodschappen te doen en weer door te gaan. Daar komt niets van terecht. Er is maar 1 plek waar we misschien net kunnen en mogen liggen. Voor de rest zijn alle ligplaatsen van de aanwonenden. Boodschappen doen is dus geen optie. Bij de brug zijn wel wat ligplaatsen, maar dat is aan de rand van Nigtevegt en dan zul je zien dat er geen supermarkt is. We varen na de brugopening dus maar verder over het Amsterdam-Rijnkanaal naar Wijk bij Duurstede aan de Neder Rijn. Volgens de havenmeester van WSV Lunenburg heeft hij een plek voor ons. Er is tegen de tijd dat wij er zijn alleen niemand meer aanwezig en hij legt dus uit waar ons plekje is. Bij km 13 komen we het Amsterdam-Rijnkanaal weer op en we moeten doorvaren tot km. 58 ongeveer. Dan door de Irenesluis en bakboord uit naar WSV Lunenburg, een kilometer verder.

Het is rustig op het water, af en toe een tegenligger en we worden 3 of 4 keer voorbij gelopen door sneller varende (vracht)schepen. Na de splitsing Wijk bij Duurstede en Nieuwegein wordt het helemaal stil. Een tijd lang zijn we de enigen op het water. Halverwege betrekt het gigantisch, houden we het droog of trekt de onweersbui over ons heen? Van het onweer krijgen we niets mee, wel even een paar regendruppels. Heel eventjes duiken we naar binnen om te sturen, maar dat duurt een paar minuten.
Dan zijn we bij de Irenesluis. We kunnen zien dat de bakboordsluis opent en er komen 2 vrachtschepen uit. Even via VHF 20 de sluis roepen en vragen om een schutting. We mogen gelijk de sluis in varen. Het is een grote sluis, zeker 4 meter verval! en we moeten omhoog. Vieze aangegroeide sluismuren en dus vieze lijnen na afloop van de schutting. Uit de sluis moeten we bakboord uit. Er staat veel water in de rivier en is een behoorlijke neer, soort kolk van water waardoor je soms flink weggezet wordt. Oppassen dus. Maar het gaat allemaal goed en dan varen we het watertje naar de WSV in. Helemaal naar het eind is er links een box die we mogen gebruiken. Om half 6 liggen we vast en kunnen we weer bijkomen van deze prachtige warme dag.

Straks na het eten maar eens even het zonnedek te voorschijn halen en bevestigen. De weerberichten zijn goed, dus een beetje schaduw kunnen we wel gebruiken morgen.
Terwijl we zitten uit te zakken zien we een ooievaar overvliegen en op de thermiek van de wind verderop langzaam landen. Later komt er nog een bij. Onderweg zagen we er ook al een overvliegen. Mooi gezicht die grote vogels en heel herkenbaar.

Zondag, 5 juni
Wakker geworden na een warme nacht. Patrijspoorten aan beide kanten open, zelfs de deur naar buiten hebben we open laten staan. Wel voorzien van een anti-muggendoek. Het is hier heerlijk stil tot een uur of half 10. Dan komen de bootjesmensen om op pad te gaan. Kindertjes in zwemvesten, allemaal koeltassen en gaan. Lekker op het water zijn. We liggen in een zgn. dode arm van de Rijn. Dat betekent dus veel recreatievaart. De meest gekke bouwsels zie je voorbij komen. Maar ook volle rubberboten, zeilboten en -bootjes, grote en kleine kruisers. Een paar honderd zijn er wel langsgekomen vandaag. En dan 2 keer natuurlijk, heen en ook weer terug.

De tijdelijke havenmeester komt nog even langs om te informeren of alles goed is. De echte is met vakantie. Daarna maar eens gekeken hoe de voorzieningen hier zijn. Het is een beetje ver maar de sanitaire voorzieningen zijn prima. Vanavond of morgenochtend maar weer heerlijk douchen.

Boffen wij even! Het is koopzondag in Wijk bij Duurstede! Vanaf een uur of 1 tot 5 uur. We kunnen dus wel boodschappen doen. Mooi! Er is een grote Jumbo en die moeten we alleen nog vinden. Dat lukt na wat navraag. Je vraagt je af waarom ze deze toko niet elke zondag open gooien. Het is hartstikke druk.
Maar eerst toeren we een beetje op onze fietsjes door Wijk bij Duurstede of Dorestad. Wat de betekenis daarvan is weten we niet. Kunnen het niet opzoeken, geen internet helaas.....
(Inmiddels wel internet en even opgezocht. Dorestad was in de vroege Middeleeuwen (700-800 jaar n.Chr. een bloeiende Hanzestad op de plaats van Wijk nu.)

Leuk plaatsje, kleine straatjes met heel veel klimrozen in allerlei kleuren die nu dus volop in bloei staan. De gemeentehaven van Wijk stelt niet zoveel voor en er zijn een beetje bijzondere aanlegpalen. Er staat een molen in het dorp, daar kun je onderdoor fietsen en dan fiets je het dorp in. Er is ook een kasteel, althans de resten daarvan. Die hebben ze opgebouwd met 2 nieuwe torens. Ziet er leuk uit en in het kasteel is een restaurant met een podium waar Blues-musici regelmatig optreden.

Uiteindelijk vinden we de Jumbo, gauw wat boodschappen gedaan en dan fietsen we op ons gemak weer terug naar de haven. Tussen de pas ingeplante maisvelden door. Het is warm en ik ben blij dat we vanmorgen als een van de eerste dingen de zonnetent hebben opgezegd. Was wel even uitzoeken hoe het ook al weer moest, maar het is gelukt. Anders zit je alleen maar in de brandende zon en dat is voor onze tere Hollandse huidjes nog niet echt lekker.

Terug aan boord gewoon een beetje geluierd en gekeken naar de vele scheepjes. Willem maakt vanavond zijn lekker macaroni salade met ham, paprika, tomaat, augurk en nog veel meer lekkers erin. Het smaakt heerlijk. Nu nog koffie en het cirkeltje is weer rond. Nog even kijken op de waterkaarten wat we morgen gaan doen. Vermoedelijk via de Neder Rijn naar Wageningen en daar overnachten. Misschien door naar Arnhem. Hangt een beetje van de tegenstroom en het weer af. We zien wel.

• 07 Juni 2016 - 11:55

Rob :

Dat je na aandringen van menigeen (zou ik ook gedaan hebben) toch weer hebt besloten de achterblijvers op de hoogte te houden, is dan toch weer gelukt, heel erg gelukt....het is weer een enorm reisverslag geworden, van de eerste dagen! Dank hiervoor, ik geniet altijd om het te lezen.
    groeten en behouden vaart, Rob.

• 07 Juni 2016 - 11:56

Bram:

Leuk Carina, zo'n verslag.
    Iedereen kan zo een beetje meeleven en genieten van jullie reis.
    Zelf ben ik net terug van een weekje vissen. Ditmaal in Florida met wat vrienden.
    Vangsten waren slecht maar voor de rest was alles prima.
    Annemieke en ik hebben besloten elke maand minimaal 1 weekend weg te gaan. En datb lukt tot nu toe, gezellige weekendjes weg in de buurt dus, max 4 uur rijden.
    Ben beetje jaloers op jullie mogelijkheid lekker met de boot op avontuur te gaan!!

Bram

• 07 Juni 2016 - 13:52

Anja :

Hoi Carina en Willem.

Leuk om de komende weken weer wat gezelligs te lezen te hebben.
    We wensen jullie heel veel mooie tochten en vergezichten.

Groeten Wim en Anja