Het 2e verslag - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Het 2e verslag - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Het 2e verslag

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

11 Juni 2016 | Nederland, Wageningen

Maandag, 6 juni

Het wordt weer even tijd om een verslag te maken. Het is nu woensdag en dat houdt in dat ik even moet nadenken over datgene wat eventueel voor spectaculairs (!) is gebeurd.
Om half 10 gooien we de trossen weer los. Het is nog steeds heerlijk weer en we moeten een stukje terug om weer op het kanaal te komen. Als we dan op de hoogte van de haven zijn zien we in de verte onze buurman voor 2 dagen nogmaals afscheid nemen. Hij heeft een rood shirt aan dus dat is goed zichtbaar. We kachelen rustig door. Wanneer we bij sluis Amerongen zijn kunnen we gewoon doorvaren onder de geopende stuw door. Hebben we nog niet meegemaakt. Normaal gesproken is de stuw dicht en moet je door de naastgelegen sluis. Dat is wel een hele vreemde gewaarwording. Voor ons vaart een zeilscheepje dat ook gewoon doorvaart dus wij volgen. Er is weer weinig te beleven op het water. Na ongeveer 25 km komen we in de buurt van Wageningen en bellen we de havenmeester om ons aan te kondigen. We hebben 2 opties. Optie 1 aanleggen aan een ander schip op de kop van de A-pier daar is niemand aan boord of optie 2 aanleggen aan de meldsteiger. Het is de vraag of we daar qua lengte in passen. We gaan liever voor de laatste optie en de plek die nog over is past precies. 1 Meter achter ons ligt nog een bootje uit IJsselstein.
We liggen bij WSV Vada in het kommetje van de haven en hebben zowaar een goede wifi-verbinding. Het is een leuke kleine haven met een aardige havenmeester. Zodra we hebben afgemeerd komt er onmiddellijk een zwarte zwaan bedelen om voedsel. We hebben nog een paar oude boterhammen en die gaan er wel in. Mooie vogels zijn het.
In de loods boven is ook een roeivereniging gevestigd. Er liggen ongeveer 50 prachtige skiffs (of ze allemaal zo heten weet ik niet). Die boten hebben verschillende afmetingen dus voor 1, 2, 4, 5 en 9 personen. Er wordt goed gebruik van gemaakt. Aan de overkant van het kommetje van de haven is een soortgelijke locatie, maar dan van de studentenvereniging. Ook daar allemaal jongelui in, op en rond het water. Om een uur of 9 uur wordt het rustig.

Dinsdag 7 juni

Na de gebruikelijke ochtendrituelen vertrekken we naar Arnhem. Ook een traject van ongeveer 25 kilometer. We komen verschillende motorgierponten tegen, net als gister. Die ponten zitten met een kabel verankerd aan een bootje dat is vastgemaakt aan een vast punt het water. Dikke kabels!! En m.b.v. die kabel slingert de pont zich van de ene oever naar de andere. Er zit ook nog een extra bootje of bootjes aan vast die meegaan in de beweging. Dan kun je zien welke kant de pont opvaart. Eigenlijk heel simpel. Je kunt veilig passeren in het stuk water na de pont. We varen ook door de geopende stuw bij Driel en daarna wordt het opeens drukker op het water. Allemaal tegenliggers, een stuk of 6 of 7 vrachtschepen waarvan sommige behoorlijk moeite hebben om de bochten te ronden. Soms moet ik behoorlijk dicht onder de kant varen om ze de gelegenheid te geven door te varen. Arnhem komt in de buurt en nadat we de 3 bruggen zijn gepasseerd komt RSV Jason in zicht. Ik heb vanmorgen al gebeld om een box te reserveren en de havenmeester staat ons al op te wachten en helpt een handje om vast te leggen. Het is half 3 en we kunnen dus rustig onze boodschappen doen bij de dichtbij gelegen winkels. Eenmaal vast staat er 7,1 meter water onder het schip en de steiger om op de wal te komen is lang zo steil niet als de laatste keer dat we hier waren, 2 jaar geleden. Er staat wel 3 tot 4 meter meer water. Even aankondigen bij Rob en José dat we er zijn.

Rob en zijn kleinzoon Denzy staan een klein uurtje later voor onze neus. Rob heeft hem uit school gehaald en dan blijft hij totdat hij 's avonds weer naar huis gaat. Op deze manier kan Nienke de hele dag werken. Na een uurtje vertrekken ze weer. Als we 's avonds net koffie willen zetten komen Rob en José het pad van de haven oplopen. Gezellig! We kunnen lang buiten zitten. Om half 11 vertrekken ze weer, José moet morgenvroeg weer aan de slag.
Morgen blijven we ook nog in Arnhem en donderdag reizen we verder richting Nijmegen.

Woensdag 8 juni

Weer wakker worden met de zon en met een aantal muggenbeten rijker. Gelukkig jeuken ze (nog) niet. Rustig starten. We moeten op zoek naar een winkel die hydraulische olie verkoopt voor de pomp van de stuurinrichting. Havenmeester beveelt aan om het bij Brezan te proberen. Helaas kunnen ze ons niet helpen. Er moet hier wel een watersportbedrijf zijn, maar die winkel ligt aan de andere kant van het water een flink stuk fietsen. Om een uur of 3 gaan we toch maar eens kijken of het te vinden is. Ik heb toen we Arnhem binnenvoeren het bedrijf gezien. We fietsen dus over de grote Nelson Mandela brug, eerst flink omhoog en daarna met een gang van 30 km naar beneden. Helaas ook daar onze gewenste olie niet gevonden, maar er zou verder op een bedrijf zijn die het mogelijk wel heeft. Uitgelegd waar het is en summier op de pc gezien waar dat zou moeten zijn. Nou niet gevonden dus, wel het Gelredome. Waar allemaal mensen rondliepen in t-shirts van Iron Maiden, er zal dus vanavond wel een concert zijn daar. Over de andere brug dus onverrichter zake teruggegaan naar de Rollin Stone. Vervelend...
Terug aan boord eerst maar de Cobb aansteken om onze kippenpoten klaar te maken. De lekkerste manier om ze klaar te maken. Ze zijn weer verrukkelijk, lekker broodje en een salade erbij. Jammie.. Er staat vandaag een behoorlijk windje en het is niet echt aangenaam op het achterdek. Dan maar naar binnen. Maar eens even contact opnemen met de verschillende thuisfronten om te horen of er nog schokkende zaken zijn gebeurd. Gelukkig niet, alles gaat zijn gangetje. Weinig nieuws onder de zon.

Donderdag 9 juni

Arnhem ligt al weer lang achter ons. We zijn inmiddels afgemeerd in Cuijk.
Vanmorgen om 9 uur WSV Jason verlaten en via het Pannerdens kanaal naar de Waal gevaren.
Tot de Waal nog een flinke tegenstroom, onze snelheid was erg verschillend ergens tussen de 2,3 en 3,8 knopen. Toen we de Waal opdraaiden werd onze snelheid even wat anders want nu hadden we stroom mee. In no-time liepen we ruim 9 knopen. Dus hebben we het gas maar een beetje naar beneden bijgesteld. Het water was erg onrustig met kolken en veel verkeer. Het is een drukbevaren rivier. Ook hier weer het fenomeen met de blauwe borden, zodat de vrachtschepen elkaar stuurboord-stuurboord passeren i.p.v. het gebruikelijke bakboord-bakboord. Dat verbetert het varen voor de schepen die stroomafwaarts gaan. Goed om 11.30 dus de Waal op en een uurtje later waren we bij Nijmegen. Vlak achter de eerste brug is een passantensteiger van 150 m. Zonder echte voorzieningen. Maar het is nog vroeg dus we gaan door naar het Maas-Waalkanaal. De ingang is 3,5 km verderop. Goed opletten is wel vereist om veilig in te varen. Naast ons vaart de Furka die ook het kanaal op wil varen. In overleg met Sector Nijmegen kunnen we aansluiten en daarna zo de sluis inschuiven. Maar er komt ook wat verkeer uit het kanaal, die 3 schepen (2 x plezier en een tanker) worden gesommeerd om te wachten totdat wij zijn gepasseerd en mogen daarna pas verder. Eenmaal 'vast' in de sluis komt er toch nog een schip bij en dan worden we geschut. Het verval is ongeveer 2 meter. Na 13,4 km komen we bij de Maas. Er is geen goede haven het eerste stukje en daarom varen we 500 m de Maas af slaan dan linksaf een kanaal in dat naar de Kraaijenveldse Plassen gaat. Morgen moeten we dat stuk dus weer terug. Het zal wel een soort afgraving zijn, die tot recreatiegebied is gebombardeerd. Zoiets als 't Twiske bij Zaandam. Daar liggen we dus nu. Aankomsttijd vandaag was 15 uur.
Deze WSV heeft net m.b.v. haar leden een nieuw sanitairgebouw gebouwd en het is prachtig geworden. Goede reclame, hiervoor komen gasten echt terug. Het is wel eens heel anders.....
Het enige vervelende aan deze haven is het verkeer dat op een afstand langs raast. De snelweg is schijnbaar dichtbij.

Vrijdag 10 juni

Om 8.45 worden we wakker en Willem wil eigenlijk na de gebruikelijke handelingen als koffie en thee zetten vertrekken. Ik niet, ik wil eerst douchen. Dan maar iets later weg, maakt toch niet uit. Venlo ligt 56 km verder en dat gaan we toch niet halen. We hebben geen idee hoeveel stroming er staat op de Maas. De havenmeester hier heeft het over 4 of 5 kilometer. Maar dat lijkt wat veel. Echte info hierover vinden we niet. Er zijn ingewikkelde berekeningen met zoveel m3 water per seconde. Geen idee hoe je het zou kunnen uitrekenen! Zodra we weer op de Maas zien merken we het wel.
Lijnen los en dan varen we de haven uit via de toegang langs het industrieterrein de Maas op. De motor op 1600 toeren en dan maar eens uitvogelen hoe hard we vooruit komen. Dat lijkt aardig mee te vallen. We halen een snelheid tussen de 3 en 5 knopen. Afhankelijk van de bochten en de beweging van het water. Op de Neder Rijn en Pannerdens kanaal moest de motor daarvoor op 1800 toeren lopen! Dit is veel relaxter....
Een tijd lang varen er 2 plezierjachten achter ons totdat ze er genoeg van hebben en voorbij lopen. Er is ook meer verkeer. Zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts.
Om 12.20 zijn we bij de sluis Sambeek. Achter een vrachtschip varen we de sluis in. De dieptemeter geeft 4.10 m aan, als het schutten klaar is staat er 6.40 m op de teller. We kunnen dan weer over het sluiscomplex heen kijken en zien links de stuw. Het water raast er doorheen, mooi gezicht.
Verder dus maar weer. Tegen drieën komen we bij Wanssum. Hier is een jachthaven midden in het dorp naast een paar hele lelijke silo's. Je kunt hier ook diesel laden, alleen momenteel niet want de steiger bij het tankstation ligt onder water door het hoge water. Dat gaat hem dus niet worden. In Venlo hopelijk wel. Na contact met de havenmeester kunnen we langs de Eureka afmeren. De eigenaar is vanavond weer weg. Blijkt een rasechte Limburger, die in zijn jonge jaren op de eerste Karel Doorman van de Kon. Marine heeft gevaren. Ongeveer in de tijd dat Willem op de Van Speijk voer. Ach ja, en zo maak je een praatje en kom je wat te weten. Daarachter ligt een boot uit Hellevoetsluis met een praatgrage man die zijn hele leven in de Rotterdamse haven heeft gewerkt en bijna met pensioen is.
Wel fijn, want we horen deze mensen praten over de oude komijnenkaas die bij de Jumbo te koop is. Daar haken we op in en dan mag ik de fiets van die mevrouw even gebruiken om een paar boodschappen te doen. Die staat al boven bij het havengebouw. We hebben natuurlijk zelf de fietsen mee, maar het is lastig om ze van boot naar boot naar steiger over te brengen. Dit is wel zo makkelijk.
Eten, de boel aan kant brengen, koffie en dan verder een beetje ontspannen. Volgens de weerberichten blijft het bewolkt maar wordt er geen regen verwacht. Als het maar droog blijft is het goed!

Zaterdag 11 juni

Vroeg wakker, al voor 8 uur. Willem wil douchen en dat kan hier maar we hebben niet alle informatie.
Je hebt een sleutel nodig om het gebouw binnen te gaan en aparte muntjes om te douchen. Beide hebben we niet. Voor de toegang tot het gebouw is er een mede-booteigenaar maar muntjes voor de douche hebben we niet en kunnen we op dit moment niet aanschaffen. Dus 2 opties: niet douchen of aan boord douchen. De laatste dus. Heeft wel wat voeten in aarde! De douche moet leeg en je moet water hebben! Het laatste is even een probleem er is een handle omgezet bij het nakijken van schip en die is niet teruggezet. Maar voor je daarachter bent ben je weer eventjes verder.
Maar het lukt allemaal en om 9.30 starten we de motor weer en gooien de lijnen los. De voorste geen probleem, maar de achterste blijft precies aan de bolder van het schip waar we aan vastliggen hangen. Gelukkig is ons achterbuurvrouw al op en die maakt de lus los. Dit hebben we nog niet gehad. Het spettert wat, is niet echt aangenaam qua temperatuur, dus broek en jas aan en gaan!
Naarmate de dag vordert wordt het wel beter en kan de jas weer uit. Net als de vorige dagen vinden we het heel rustig op het water. weinig verkeer. Iets wat later op de dag door de havenmeester van wsv Poseidon in Kessel wordt bevestigd. Er zit weinig leven in.
We komen weer een sluis tegen om 14 uur, sluis Belfeld. Samen met een Duits scheepje worden we geschut en worden we opgepompt van 4.70 tot 6 meter water onder het schip. Bij kilometer 97,3 moet de havenmonding van de jachthaven zijn die we gister hebben uitgezocht. Klopt allemaal en we varen een schattig haventje binnen. Oh, wat een verschil met gister met die akelig grote silo's waar we tegenaan keken. Het enige positieve daar was de aardige oude marineman en de mensen uit Hellevoetsluis.
We liggen nu in een kommetje, heel rustig. Tussen de ganzen, futen, eenden en meerkoeten. Op de oever graast een kudde schapen en om ons heen vliegen de zwaluwen. Ook hier wel wat lawaai van de auto's maar vergeleken bij gister verwaarloosbaar!. Misschien blijven we morgen wel liggen hier.
Van de buurman horen we dat we voor de sluis in Maasbracht bij Tullegen het goedkoopst diesel kunnen tanken. Dan hebben we voorlopig weer genoeg. We gaan het zien. Eerst nog naar Roermond. Eten schiet er een beetje bij in vanavond. Om een uur of 5 een paar stukjes kaas, worst en nootjes en een paar biertjes erbij. Honger hebben we dan eigenlijk niet meer. Dus we breiden de hapjes maar een beetje uit dan hebben we ook gegeten. Het is warm in de kajuit en na het 'eten' even een knipje doen is niet zo lekker. Dus dat maar buiten proberen. Het wordt een soort 'bin there - done that' ervaring. Deed me sterk denken aan september 2008, Turkije. De nachten op het dek slapend doorbrengen in gezelschap van de maten Piet en Dirk en vriend Jan. Onder de glasheldere Turkse sterrennacht. Dat was subliem !!
Zo straks maar eens proberen dit verslag te posten. Er is WiFi beschikbaar boven bij het clubgebouw van de WSV.

• 14 Juni 2016 - 11:23

Anja:

Hoi Carina en Willem.

Ik moest wel lachen om die kaas van de Jumbo en bij Iron Maiden denk ik meteen aan Run to the Hill voor mij zo'n beetje het beste nummer aller tijden vanwege de drumpartij.

Wat een belevenissen aan boord zelfs als alles rustig gaat, het is maar goed dat jullie van die doorgewinterde waterrotten zijn.

Nog vele mooie tochten maar weer, groeten Wim en Anja.