nr. 6 - Reisverslag uit Hasselt, België van Willem en Carina - WaarBenJij.nu nr. 6 - Reisverslag uit Hasselt, België van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

nr. 6

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

08 Juli 2016 | België, Hasselt

Woensdag, 6 juli

Oh, wat is het in deze haven toch heerlijk rustig. Toen we 'boven water' waren zagen we dat er al weer verschillende schepen vertrokken waren. We konden nog net gedag zeggen tegen Piet, Agaath, Tjeerd en Mia. Zij vertrokken naar Maastricht, althans dat was de bedoeling. Of ze dat vandaag in een keer redden zullen we nooit weten. We hebben geen gegevens uitgewisseld. Het is in elk geval zo dat de een komt en de ander gaat. Een uur nadat de laatste boot is vertrokken komt het eerste nieuwe schip alweer binnen. Een zeilboot zonder masten en wat denk je? Uit Den Helder! Ze overwinteren zelfs in onze haven en kennen de mensen waar we vlak bij liggen. En ze hebben een hele leuke hond, Max met beatle haar.
Vandaag pakken we de fiets maar weer eens voor een tochtje naar Huy of Hoei. Ligt ongeveer 2 km verderop. Via het fietspad langs het water zijn we er zo. Huy ligt aan beide kanten van de Maas en we steken via de brug over. Daar zien we dat het markt is, dus de fietsen op slot en even gezellig rondkijken. Het is een oude stad met veel kleine straatjes, mooie gevels en natuurlijk weer een enorme kerk en een citadel. Alleen die vervelende kinderkopjes, ik krijg daar op den duur altijd zere voeten daarvan. Tijdens onze tocht vinden we ook een verjaardagskadootje voor Marit (ben je al nieuwsgierig??).
Als we uitgekeken zijn gaan we nog even langs de supermarkt. Ze hebben verse mosselen, lekker. Daar hoeven we niet lang over na te denken. Weer terug naar de haven. Het ligt niet zo vol als gistermiddag. In de loop van de dag is het weer steeds beter geworden en de zon schijnt nu volop. Heerlijk. Het schijnt wat beter te worden, maar eerst zien....
Morgen gaan we weer verder, kijken of we Luik links kunnen laten liggen en in Genk terecht komen.

Donderdag, 7 juli

Heel vroeg wakker, zullen we dan maar gelijk vertrekken? Genk is best ver en met de sluizen weet je het maar nooit. We moeten er 3 passeren.
Half 9 vertrekken we en om 10 uur zijn we door de 1e sluis. Vanuit de verte zagen we het groene licht, dus maar gauw gevraagd of we nog mee mochten schutten. Dat was goed zei de sluismeneer. In de sluis 8 scheepjes van verschillend formaat en geen beroepsvaart. Nadat we waren ingevaren ging de sluis gelijk dicht. De andere Heldenaren lagen inmiddels ook vlak voor de sluis, maar mochten niet mee. Er was ruimte genoeg. Jammer voor hen.
Bij de 2e sluis een heel ander verhaal. We sluiten aan in de rij met wachtende schepen. Het is 10.45. Dit is de eerste keer dat we meemaken dat het zo druk is. Nadag de sluis weer leeg is mag de enige beroepsvaart eerst en dan begint de 'grote' race om de sluis in te komen. Er komt er natuurlijk een aan die denkt voor te dringen, maar daar is men het niet mee eens, gewoon achter aansluiten meneertje!! Nadat iedereen in de sluis ligt blijkt dat er nog wel 6 scheepjes bij kunnen. Er gaan veel makke schapen in een hok dus ook in een sluis, iedereen wil graag mee en heeft een hekel aan wachten. Ook de Heldenaren zijn weer aangeschoven en liggen naast ons. Is ook wel eens fijn, want dan hoef je in de sluis n.l. weinig te doen. Het schip waaraan je vastligt gaat omhoog via de lijnen en jij hoeft niets te doen. Heel relaxt.
Sluis uit en op naar Luik en verder. Maar dat wordt hem niet. Ik neem op een gegeven moment het roer over van Willem en hoor dan eigenlijk een heel raar geluid. Wat is het? Voordat ik naar Willem reageer probeer ik te ontdekken wat het is. Het lijkt niets met de motor of brandstofpomp te maken te hebben. De motor reageert volkomen normaal, dat geluid is volkomen normaal. Wat kan het zijn. Het lijkt of er iets los zit en rond ratelt. Misschien een bout van de uitlaat? Willem is in het zonnetje half in slaap gesukkeld dus ik maak hem toch maar wakker. Ja, ik hoorde net ook iets vreemds, zegt-ie. Het lijkt uit de buurt van de uitlaat te komen. Alsof er iets tegen iets aanklapt!! We gaan in elk geval niet doorvaren naar Genk, maar zullen toch in Luik aanleggen en overnachten om te kijken wat er aan de hand is. We zijn op een paar kilometer van die jachthaven. Wanneer we binnenlopen is er achterin nog een precies-pas plek voor ons. Beetje heen en weer scharmaaien en we liggen vast. Nu eerst alles maar openzetten en de motor af laten koelen, zodat we in de motorruimte kunnen komen. Een uurtje later gaan we eens kijken, luik open, hitte valt mee. Naar beneden dus. De uitlaat lijkt oke, maar er zit een plank met de gasleiding eraan gemonteerd aan de bun waar de motor op rust. Ik had voor vertrek al gezien dat die plank losliet. Misschien is dit door het werk van Jurre verder losgekomen en slaat nu door de trilling van de motor de gasleiding tegen de huid van het schip. Hiermee is het geluid verklaard, maar hoe lossen we het op? Sika verbindingskit hebben we niet mee, misschien met siliconenkit. Uitproberen maar. Ik spuit een dikke laag tussen de plank en het schip en m.b.v. lijmtangen zetten we de boel vast. Later maar eens kijken.
Het lijkt vast te zitten, morgenochtend voorvertrek nog maar een keer checken.
Ik weet nu ook weer waarom ik niet meer naar Luik wilde, wat een lawaai, auto's, hulpdiensten en al die mensen die langs de kade lopen. Blij dat we morgen door gaan.

Vrijdag, 8 juli

Onze reparatie lijkt vast te zitten. Voor de zekerheid nog een stukje tuinslang tegen het rammelen om het stukje bij de huid van het schip gewonden en dan gaan we maar. Het is half 9. Bij de 2e brug moeten we even inhouden, er komt een groot schip aan en die hebben voorrang in dit geval. De schipper bedankt Willem nog even voor de ruimte die hij heeft gegeven.
Om 9 uur gaan we het Albert Kanaal op en is ons avontuur op de Maas voorbij. Op naar Hasselt. Opeens hebben we bij km 13 weer de volledige beschikking over de plottergegevens. We zien weer dat we in het water varen en niet op het land. We zitten dus weer binnen het vaargebied van de kaart. Het is erg rustig op het water. Pas bij Genk begint het drukker te worden.
Bij de grote sluis van Ternaaijen gaan we bakboord uit en varen tussen de mooie oevers door. Beetje heuvelachtig, we zijn natuurlijk in het buitenland, maar het ziet er ook echt uit als het buitenland. Vandaag we ook de eerste keer dat we gestart zijn in de korte broek en hem niet ergens gedurende de dag hebben aangetrokken. Het was zo heerlijk, alhoewel de wind steeds sterker werd.
Vlak na Genk moeten we 3 sluizen door en dan zijn we bij Hasselt. Maar dat zijn me sluizen. Elk complex bevat 1 hele grote en 2 kleinere sluizen. Hoe groter de sluis, hoe groter de schepen die erin kunnen uiteraard. Nou bij de eerste was het al feest.
Sluismeester opgeroepen, we mogen de middensluis (een kleinere, dat is 136 x 12 m) nemen en vaar maar zo ver mogelijk door, want het schip achter ons moet ook mee (110 m lang is dat ding). Zo gezegd zo gedaan. Voorlijn vast, achterlijn vast. Komt de sluismeester even kijken. Hebben we al een vignet voor Vlaanderen? Nee, gaan we aanschaffen. Kan dat bij hem? Ja, kom maar boven. En we moeten wat anders gaan liggen. We kunnen beter de drijvende bolder nemen. Drijvende bolder? Ja, want we gaan 10 meter omlaag. Is wel zo handig. Als je dat nu weet leg je anders aan, in het midden en via het midden naar onze achterbolder. Willem gaat dit verder afhandelen en ik stap het kantoortje binnen. Het vrachtschip moet zich ook melden, betalen e.d. Het duurt nogal lang voordat dat is afgehandeld en dan ben ik aan de beurt. Nee, we zijn hier voor het eerst en zitten nog niet in het systeem. De hele mikmak ingevuld en halverwege zie ik ineens alleen nog de bovenkant van ons zonnedekje!! Dat meld ik en dan zegt de sluismeester dat het niet de bedoeling is. Ik moet wel aan boord zijn. Misverstand met de uiteindelijke bediening van de sluis. Hij bellen dat de schutting stopgezet wordt en dat is ook zo. De man moet informeren of Willem alleen in staat is de boot uit de sluis te varen aan het eind van de schutting en mij buiten de sluis kan oppikken. Willem zegt: ik denk het wel. Ander alternatief is dat ik via een glibberige trap nu aan boord klim. Dat zie ik niet zitten. Ik heb al een keer mijn been gebroken!! Dus Willem alleen 10 meter naar beneden en de sluis uit en ik via de catacomben van de sluis naar de oever buiten de sluis. Heel indrukwekkend. Je ziet dan ook de deuren aan de buitenkant van de sluis, enorm.
Goed, uiteindelijk lukt het allemaal dankzij de behulpzame sluismeester en varen we naar de 2e sluis. We gaan dus 3 x 10 m naar beneden tot Hasselt en als we verder gaan naar Antwerpen nogmaals 2 x 10 en 1 x 5 m. Totaal dus 55 m.
Bij het 2e sluiscomplex varen we de grote sluis binnen, 200 x 25 m. Er ligt al een kanjer in en het schip van de 1e sluis schuift daarnaast. Dan wij met onze 14 m. Je voelt je wel een dwerg dan, zeker als de sluis is geschut en je omhoog kijkt. 10 m. is veel. Bijna liggen we weer helemaal dwars in de sluis door het schroefwater maar het lukt om zonder schade aan de drijvende bolder vast te maken met een lijn in het midden en een van achter. Bij het wegvaren komt er door de kracht van het water heel veel druk op de lijnen, het kraakt en het doet...... Een lijn erbij om het voorschip zo stil mogelijk te houden en dan kunnen we na onze voorgangers wegvaren. Nog een te gaan. We hebben de smaak nu te pakken en het aanleggen en wegvaren gaat nu we de juiste manier te pakken hebben goed. We zijn bij Hasselt. Nu de jachthaven vinden en zien of er plaats is voor ons. VHF 72 staat er op de kant als we halverwege de vaart zijn. Meestal lukt het niet om zo een havenpersoon te treffen, maar nu in een keer raak. Ga maar naar het eind van de haven aan de stuurboordzijde dan vang ik u op. Goed geregeld. Havenmeester waarschuwt nog dat we de lijnen niet echt strak moeten zetten, want het waterpeil schommelt nogal, soms wel 80 cm en dan hang je de boot op aan de lijnen. Keurige kleine haven in het centrum van Hasselt. Supermarkt dichtbij, informatieboekje gekregen en dan is het zitten. Dit was een zware dag. Willem heeft enorm last van zijn rug en ik kan de inspanning van vandaag ook goed voelen.
Na het melden en betalen nemen we een borrel en het wordt een eenvoudige maaltijd.
Morgen lekker uitslapen na deze 2 vroege dagen en de reparatie checken. Zaterdag blijven we liggen en zondag ook, want de sluizen draaien niet. De weerberichten zijn goed.

• 09 Juli 2016 - 11:36

Anja:

Proost neem er vanavond nog maar een.

Carina je kunt wel een boek uitgeven, als we je verslag lezen dan zien we het helemaal voor ons.
    Spanning en sensatie of een prachtige natuur en een rammeltje hier of daar er is altijd nog wel een stukkie tuinslang en kit hilarisch.

Nou we hopen dat jullie nog veel moois meemaken groeten Wim en Anja