eerste dagen - Reisverslag uit Pinheiros, Portugal van Willem en Carina - WaarBenJij.nu eerste dagen - Reisverslag uit Pinheiros, Portugal van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

eerste dagen

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

05 Februari 2018 | Portugal, Pinheiros

Zondag 4 februari.

O, wat zijn we blij met onze warme fleece binnenslaapzakken. Met de kou in Sicilië in gedachten hebben we ze maar ingepakt en meegenomen. Aan boord was het soms ook heel erg fijn om ze te gebruiken. In de woonkamer kunnen we het aardig warm krijgen, maar de slaapkamer is een ander verhaal. (CV is wel heel luxe!!) Nu zijn de lakens tenminste niet zo koud en duurt het niet lang voordat je warm bent en kunt gaan slapen.
Dat slapen lukt wonder boven wonder goed en we staan dan ook goed uitgerust weer op.
En ..... het zonnetje schijnt. Koffie en thee drinken we uit de wind buiten op de galerij die rondom het huis is gebouwd. Heerlijk! Het is niet de bedoeling vandaag veel te doen en bij te komen van de afgelegde kilometers. Er is ruimte genoeg om onze bagage op te ruimen.
's Middags wil Willem toch nog even een klein beetje de omgeving verkennen en rijden we terug naar Tomar, 14 km van Pinheiros. Daar aangekomen zien we bijna onmiddellijk een zondagse markt.
De Portugezen verkopen daar hun overtollige spullen, een beetje Koningsdaggevoel! Een hele hoop oude meuk, maar er zitten ook wel leuke spulletjes tussen. Nadat we er een uurtje hebben rondgekeken rijden we weer terug naar Pinheiros. Eens kijken om de TomTom ons zonder problemen bij ons nieuwe thuisadres brengt. Geen enkel probleem voor het apparaat, dat is toch wel fijn om te weten.
We sluiten de middag af op ons tweede terras, heerlijk in het zonnetje en uit de wind. Die is nog steeds fris.

Maandag 5 februari.

Vanmorgen staan we weer op met de zon. Het is wel heel erg koud geweest. De auto is helemaal wit van de vorst en dan merk je dat het al weer februari is, want de zon is behoorlijk krachtig en hebben we in no time weer een blauwe i.p.v. een witte auto.
Eens kijken of de lokale bakker al weet dat hij bij ons dagelijks ook brood kan verkopen. Een paar euro's in de zak en dan hang ik hem op de afgesproken plek op bij de blauwe knijper in de olijfboom bij de watermeter.
Om een uur of 12 gaan we weer richting Tomar en een supermarkt te vinden. Toen we de eerste keer naar Pinheiros reden hebben we er een paar gezien, kijken of we ze weer kunnen vinden....
De eerste die we tegen komen is een grote Lidl, dat is bekend dus erg makkelijk. Het assortiment is bijna gelijk aan dat van de Nederlandse Lidl. Alleen veel meer vis e.d. De boodschappen zijn dus snel gedaan en dan gaan we richting Fatima. Mooi voor een eerste rit, ongeveer 35 km richting Atlantische Oceaan.
Fatima is een bedevaartplaats, vergelijkbaar met Lourdes. Voor diegenen die het niet weten, hier verscheen Maria aan een drietal herderskinderen. De katholieke kerk heeft in Fatima een enorm plein met een grote kerk en gaanderij gebouwd. Er worden daar diverse kerkelijke bijeenkomsten gehouden à-la het Pietersplein in Vaticaanstad. Nu is het enorme plein bijna leeg, maar het zal best indrukwekkend zijn als het gevuld is met duizenden mensen! Ze zijn wel slim geweest. Rechts op het plein is een kleine gebedsruimte en daarnaast kun je om welke reden dan ook kaarsen branden.
Die kaarsen branden m.b.v. vuur dat eronder brandt vrij snel op. Het kaarsenvet wordt opgevangen, weer omgesmolten in nieuwe kaarsen, die je voor een habbekrats weer aan kunt schaffen om te verbranden. Dat noemen ze toch recyclen!! Slim gedaan dus.
De kerk zelf is naar katholieken begrippen erg sober. Weer terug bij de auto op de parkeerplaats vind je allemaal kleine winkeltjes met rozenkransen, Mariabeelden en allerlei onzinnige prullaria.
Via een andere weg rijden we dan weer probleemloos terug naar Pinheiros.

• 06 Februari 2018 - 21:18

Harry:

Volgens mij zitten jullie dus halverwege Portugal . Veel plezier en we lezen wel verder hoe het met jullie gaat . Veel groetjes Harry en Heddy

• 10 Februari 2018 - 12:49

Rob:

Heb het dan toch gevonden,na app'en met Willem, wat trouwens ook goed werkt. Is weer leuk om de
    avonturen van jullie beiden te volgen! groeten en veel plezier Rob & José