Kolobrzeg, Polen - Reisverslag uit Svaneke, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Kolobrzeg, Polen - Reisverslag uit Svaneke, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Kolobrzeg, Polen

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

04 Augustus 2013 | Denemarken, Svaneke

Vrijdag, 2 augustus.
Svaneke – een schitterend stadje. Typisch Deens.
Ik word om 5 uur wakker voor een sanitaire stop en steek even mijn hoofd in de kajuit om te kijken of het Duitse schip al weg is. Nee dus. Om 7 uur doet Willem hetzelfde, schepen liggen nog precies zo als gisteravond. Pas om 9 uur is er activiteit om te vertrekken. De 3 schepen varen naar buiten en de Noorse Caroline komt weer naar binnen, samen met een Engelse tweemaster die inmiddels buiten voor anker lag. Dat schip is waarschijnlijk gisteravond laat in donker aangekomen en dan wil je echt deze haven niet inlopen, tenzij je bekend bent. Ook die zeilt net als de Caroline in de voetsporen de Tall-ship race en de Caroline gaat weer langszij de Engelsman liggen. Het zou me niet verbazen dat de Duitser die de plek gereserveerd had alleen als 3e wilde liggen als ze niet om 5 uur gingen vertrekken. Hij had wat eisen te stellen!
Heerlijk rustig aan gedaan, het is prachtig weer. Er vertrekken een aantal schepen uit de haven en er komen er ook weer binnen. Als ik ons havengeld betaal loop ik tegen de Noren op, Willem spuit inmiddels al het zout van de Rollin’ Stone af. Lars, de kapitein, vertelt dat ze vanmiddag om 2 uur vertrekken. De Engelsen blijven tot de avond liggen, zij hebben een paar zware zeildagen achter de rug en de kapitein moet slapen!!
Wij gaan Svaneke verkennen, echt schitterend. Het is wel een beetje toeristisch.
Het verhaal gaat dat God nadat hij Denemarken had geschapen nog wat over mooi land had. Daarmee schiep hij het eiland Bornholm. Het is hier echt prachtig. Ook een ideale locatie op een korte vakantie te houden. Het is eigenlijk vreemd dat het Deens is, want dat is het land wat hier het verste vandaan ligt. Zweden, Polen en Duitsland liggen aanzienlijk dichterbij. De kustlijn is 158 km lang. Eerst even wat boodschappen voor de komende 2 dagen gedaan en terug naar het schip om die in de koelkast te leggen. Daarna gaan we nogmaals het stadje in, nu naar de rokerij. Deze visrokerij moet de beste vis van het eiland hebben. Prachtige spullen liggen er in de vitrines en het ruikt geweldig. Gerookte garnalen, een makreel en wat zalm gekocht en dan terug naar het schip. Genieten van de schepen die komen en gaan.
Ondertussen is ook klokslag 2 uur wordt op de Caroline de motor gestart en vertrekken ze naar ik weet het niet, in elk geval richting Nexoe. Ook het Engelse schip vertrekt tegen de avond weer en zo is die hele kade is weer leeg. Toen Willem vanmorgen vroeg naar de havenmeester liep om te vragen of we konden blijven liggen was dat wel goed maar we moesten of naar voren of naar achter. Want het zou druk worden. Dat hebben we dus eerst gedaan. Maar ’s avonds valt dat reuze mee. Alleen het ‘mooring’-kantje ligt vol. Dat is wel een voor ons aparte manier van aanleggen. De voorkant van het schip gaat naar de wal en vanaf de wal liggen er touwen in het water naar een punt achter het schip. Zo’n touw vis je op en beleg je om je eigen bolder. Dan lig je aan de achterkant ook vast. Er is dan natuurlijk wel verschil in lengte tussen de schepen die op deze manier vastliggen en je ziet daarom waarschijnlijk ook dat de schepen onderling aan elkaar vastliggen. Deze manier van aanleggen is voor ons door onze grote preekstoel voor bijna niet te doen en wij liggen dan ook het liefste langszij afgemeerd.
’s Avonds werden we verblijd met een concert op de haven een de plaatselijke Dublinersachtige Folkgroup. In eerste instantie klonk het nog een beetje maar er was weinig bezieling in de mannen die muziek maakten. Moet ik zeggen dat het publiek op de kant nou ook niet echt veel enthousiasme lieten blijken. Na de eerste pauze zijn we maar naar binnen gegaan en hebben gewoon onze eigen muziek geluisterd en een beetje gedobbeld.
Zaterdag, 3 augustus
Half 9 wakker. Wat gaan we doen? Blijven of toch naar buiten en verder richting Polen of Duitsland. Ik heb nog 25 kroner in mijn portemonnee en kan daar precies 4 broodjes van kopen, dus genoeg voor vandaag en dan heb ik nu nog 3 kroner over als souvenier. De havenmeester drinkt buiten de winkel zijn koffie en ik maak een praatje met hem. Mooi weer, enz…. Ja, dat beaamt hij het wordt 29 graden en de wind zal om een uur of een draaien naar het westen, noordwesten. Volkomen in tegenspraak met datgene we op internet hebben gezien. De weerberichten geven nu nog kracht 4 op uit oost tot zuidoost, en voor de gebieden waar we heen willen eind van de dag 1 tot 2 uit het zuidoosten. Als we naar Sassnitz in Duitsland gaan hebben we daar bij aankomst dikke golven, als we naar Polen gaan is dat niet het geval. Het wordt dus Polen. Kolobrzeg (spreek uit Co-wob-jeck). De eerste 4 uur zijn niet echt prettig, hoge golven, wind op de kop, dus stampen en rollen….. Maar dan wordt het langzamerhand rustiger en dat blijft het ook totdat wij vlak bij Kolobrzeg zijn. Volgens VHF-kanaal 24 krijgen we mogelijk onweer en regen en draait de wind naar het westen-noordwesten. Dat klopt ook want dat gebeurt om 17 uur. Althans het draaien van de wind. De regen en het onweer slaan we gelukkig over. De afstand die we moeten afleggen is ong. 60 mijl, voor ons 10 uur varen. We gaan om 9.15 uit Svaneke weg en om 19.00 varen we de haven binnen. Er is hier ook al een of ander feest. Alweer!! We treffen het. De jachthaven is ongeveer een halve mijl verder en we liggen hier nu, onder het genot van weer een meneer die live-muziek maakt, alleen klinkt het nu veel beter en de mensen lopen af en aan over de pier waar we aanleggen. We hadden alleen gedacht dat we hier met euri konden betalen, maar dat moeten zloty worden. Ik heb met de havenmeester, = kapitan hier, dat dat ook morgen mag. We blijven hier denk ik wel een dag extra liggen.
Het is nog steeds een prachtige avond met een fantastische zonsondergang.
Zondag, 4 augustus
Wow, wat waren we moe. Onderweg had ik de kip die voor de Cobb bestemd was al gekruid, want Willem had gedacht die om een uur of 5 aan te steken, dan was die anderhalf uur later klaar geweest. Maar we bleven toch wel redelijk rollen en hij zag die heerlijke kip al over dek rollen en overboord slaan. Niet gedaan dus en de kip maar weer terug in de koelkast gelegd. Die wordt voor vanavond. Het is hier een prachtige haven, spiksplinternieuw, vriendelijke havenmensen. We liggen helemaal aan de buitenkant eigenlijk in de monding van de haven, een beetje ruw door de vissersboten die af en aan blijven varen, maar niet onprettig. Gisteravond zat er nog voldoende geld van een voorganger in de meter, maar inmiddels is de stroommeter uitgeschakeld. Waar we de munt die ik kreeg van de havenmeester in moeten stoppen, geen idee…. Straks maar even vragen als we Poolse zloty uit de muur hebben gehaald. Of ze hier in de havens van die automaten hebben, ik vermoed van niet. Daar moeten we bij het bedrag even rekening mee houden.
Terug naar de haven, broodjes gekocht en dan maar eens kijken hoe we aan stroom komen. De man in het havenkantoor is van de beveiliging, spreekt goed Engels en laat ons weten dat dat muntje voor ons niet gaat werken. De havenmeester moet ons een kaart geven. Hij zal het melden, maar misschien is er in de haven plaats en dan hebben we internet en stroom met het muntje. Dat lukt, ligt qua deining rustiger en dan kan ik dit verslag weer online zetten.
Willem is douchen en komt net terug. Hij had in zijn blote r… (gemeenschappelijke ruimte met door douchegordijn afgescheiden douches) assistentie nodig van 2 mannen en de havenmeester, want het lukte allemaal maar niet om water uit de kraan te krijgen. Lachwekkend. Ach ja, je maakt wat mee in andere culturen.
Straks gaan we Kolobrzeg in. Volgens de gegevens een bezoekje waard. Er zijn er goed bewaard gebleven historische gebouwen e.d.

De gerookte makreel uit Svaneke smaakte zoals de gerookte makreel vroeger bij ons ook smaakte. Heerlijk, niet gestoomd in elk geval zoals het tegenwoordig gebeurt.

• 04 Augustus 2013 - 12:56

Metteke:

klinkt goed allemaal! heerlijk die makreel lijkt ons, en fijn nog steeds mooi weer.
    xxx

• 05 Augustus 2013 - 09:53

Cees En Nel:

Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag waar jullie ook zijn denemarken polen of ergens daar. We genieten van de verhalen hou dit vooral vol en nog heel veelplezier daar... later xx

• 05 Augustus 2013 - 09:54

Mona De Heus:

Hoi Carina en Willem,

Omdat wij afgelopen zaterdag terug zijn gekomen van onze vakantie, en het vandaag mijn eerste werkdag weer is zie ik nu jullie reisverslagen. Leuk en ga ik zeker doorlezen, alleen niet nu. Ik heb 370 mailtjes om door te nemen en 35 facturen.

Vandaag is Carina jarig, dus wil ik je hiermij jou van harte feliciteren. Maak er een leuke dag van, maar dat zal wel lukken toch.

Ik wens jullie heel veel mooie dagen op jullie boot en geniet van elke dag.

We hebben wel weer contact.

Groetjes,
    Mona

• 05 Augustus 2013 - 10:16

Paul Wijnbergen:

Carina,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik lees dagelijks jullie reisverslagen, altijd weer leuk om te lezen wat en waar jullie uitspoken.
    Behouden vaart.

Groet,