Winderig en kletsnat Polen - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Winderig en kletsnat Polen - Reisverslag uit Darłowo, Polen van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Winderig en kletsnat Polen

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

14 Augustus 2013 | Polen, Darłowo

Dinsdag, 13 augustus
Ook vandaag weer veel wind. Alle schepen blijven in de haven liggen. Wachten totdat het beter wordt. Vanmiddag de fietsjes maar weer eens gepakt, Willem had zin in wat lekkers, iets van Schwarzwalder torte o.i.d. Kijken of we daaraan kunnen voldoen. In het dorp hier zit een conditorei, daar gaan we dus maar eens even kijken. De gelegenheid is super vrouwelijk ingericht met veel roze en gecapitioneerde meubels. En op het menu een heleboel verschillende taarten, ook een appeltaart en worteltjescake. Dus dat wordt het dan ook. Lekker hoor, kopje koffie erbij en genieten. Eenmaal weer buiten blijk ik een lekke band te hebben. Dat is dus iets minder leuk. In het kanaal voor de brug liggen ook de historische schepen te stampen, het is dus nog steeds niet echt leuk om buitengaats te zijn. In de supermarkt kopen we wat kippenpootjes, gekookte bietjes, een flesje bizongras wodka (André !!) en dan lopen we langzaam weer naar de jachthaven. Daar aangekomen eerst maar eens kijken of we de achterband kunnen plakken, gelukkig hebben we die spullen ook bij ons. Dat gaat redelijk relaxt. Er zitten over een stukje van een cm. of 2-3 wat gaatjes. De band schuurt dus duidelijk tegen iets aan, wat dat is kunnen we niet goed vinden, maar de gaatjes worden geplakt met een fikse plakker. Ik hoop dat het afdoende is.
Later deze middag gaan ook de Polen die al geruime tijd bezig zijn om voorbereidingen te treffen voor vertrek weg. De brug van 5 uur gaan ze halen. Er is een nieuw Duits schip bijgekomen en verder is er eigenlijk geen nieuws te melden, iedereen ligt nog steeds in zijn/haar box. We sudderen wat door. Willem is met het eten bezig, nadat ik de voorbereidingen heb gedaan. Straks maar eens goed de weerberichten bekijken, alhoewel dat voor ons niet echt van belang is. We moeten wachten tot de 15e om door te kunnen.

Woensdag, 14 augustus
We zijn nog steeds ‘veroordeeld’ tot de jachthaven. Er is hier zoveel regen gevallen, onvoorstelbaar. Het komt met bakken uit de lucht en dan haalt de wind in de buien ook weer aan. Onze vlaggenstok kan wel knappen zo strak staat de vlag. We liggen zelfs in de haven in de windstoten behoorlijk scheef. Vanmorgen ook ineens geen stroom meer, bleek dat onze Duitse buurman moeilijkheden had met zijn stroomvoorziening en aan het testen was met een waterkoker wat de oorzaak was. Maar elke keer als hij de stekker in een ander contact deed hadden wij en waarschijnlijk de anderen die ook op de stroompaal aangesloten zijn geen stroom. Dat ging dus niet helemaal goed
Hij vertelde ook dat hij gister op zijn tv had gezien dat er vanuit het zuiden een hogedrukgebied onderweg was naar Polen en dat daarmee de wind naar het oosten gaat draaien en niet meer zoals nu vol uit het westen komt. Een duidelijke weersverbetering dus. Laten we het hopen. Hij bleef daar in elk geval op wachten en wij ook.
Het is dat we heerlijk droog zitten, maar dit wil je toch echt niet als je met vakantie bent. We krijgen via het dakluik in de salon wel wat waterdruppels binnen, maar als het stopt met regenen is dat ook gelijk weer over. Het kan ook opspattend water zijn. Ik heb medelijden met alle mensen die hier in de omgeving in hun tentje zitten. Dat is niet echt fijn.
Op het moment is het al een klein uurtje droog, dus Willem heeft de benenwagen genomen en is een paar boodschapjes aan het doen. De eerste supermarkt is niet zo ver, het zal een minuutje of 10 lopen zijn. Ik hoop voor hem dat het droog blijft.
Toen ik ging douchen zaten er in het havengebouw een viertal mannen in visornaat te wachten tot het droog werd. Waarschijnlijk zouden ze met een boot weg, maar was dat afgeblazen i.v.m. het weer.
Er gebeurt momenteel dus weinig spannends hier in het Poolse. Het is gewoon een kwestie van gelaten afwachten.

• 14 Augustus 2013 - 13:42

André:

Jullie hebben er in ieder geval wat lekkers te drinken bij.
    Morgen beter.