Bornholm - Tejn in Denemarken - Reisverslag uit Dragør, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Bornholm - Tejn in Denemarken - Reisverslag uit Dragør, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Bornholm - Tejn in Denemarken

Door: Carina

30 Juli 2013 | Denemarken, Dragør

Zondag, 28 juli
Het plan was om vandaag via het schiereiland Falsterbo, Zweden en het kanaal daar naar Ystad te varen. Het weer werkt alleen niet mee. Vannacht was het al raak, harde windstoten, regen en één enorme onweersklap. Ook nu staat er een stevige bries en die komt pal van de kant waar we heen moeten. Dat wordt stampen dus. Zodra we aan de overkant bij Zweden zijn zal dat wel minder worden, maar eenmaal dat Falsterbo-kanaal uit dan hebben we een bijzonder onprettige tocht voor de boeg richting een haven. En de wind gaat steeds harder waaien. Onze buurman vraagt wat we gaan doen. Weg of later op de dag weg? We kijken het nog even aan, maar besluiten dan niet te vertrekken. En de buurman denkt ook dat dat goed is, want de golven zullen hoog zijn.
We gaan ons dus klaarmaken om toch nog een dagje naar Kopenhagen te gaan. Er is hier een busstation en in ongeveer 30 min. kunnen we er zijn. Met de fietsjes, want die kunnen net als bij ons tegen vergoeding mee. De heenreis duurt iets langer want er gaan meer mensen naar Kopenhagen dan dat er op de terugreis naar Dragör gaan. Het is warm in de stad en we fietsen rustig langs allerlei bezienswaardigheden. We rijden eerst wat op de bonnefooi rond, eerst maar eens een kaart scoren. Die vinden we in een klein winkeltje en kost niets, begrijpelijk achteraf want op de ene kant Aan het einde van de kade staat de hele stad met daarop alle winkels vermeld en op de andere kant de plattegrond met de bezienswaardigheden. We komen erachter dat het beroemde beeldje van de kleine zeemeermin aan het einde van de kade staat waar we een paar dagen geleden lagen. Daarom was het die richting op ook zo druk. Net als nu. Iedereen wil ermee op de foto en ook de rondvaartboten stoppen daar. Ze varen af en aan. Het is ook druk in de stad, veel toeristen. Er zijn veel hele mooie gevels en verschillende kerken met prachtige torens. Na een uurtje of drie rondkijken, strijken we neer op een terrasje voor een drankje en een hapje. Daarna gaan we op zoek naar de buslijn die ons weer terug kan brengen. Eenmaal bij de halte komt ie er net aan, mooier kan het niet. Om 15.30 zijn we weer terug, even snel langs de havenwinkel om te zien of we het boek over de havens kunnen aanschaffen. Die winkel heeft bijna geen assortiment, voornamelijk kleding. Jammer dus, moeten we het zonder doen. De winkel die stond aangegeven in Kopenhagen voor dergelijke aankopen was op zondag natuurlijk dicht, gelijk hebben ze!
Het weer is behoorlijk rustiger geworden. Heerlijk in de zon met een versnapering. Dan komt er ook nog een Nederlander achter ons liggen. Hij zeilt alleen en is al 2 maanden onderweg. Is in St. Petersburg geweest met 30 andere schepen. Dat is een initiatief van de Ned. Kustzeilers geloof ik. Heb er wel eens iets over gelezen dat ze dat jaarlijks doen. De 31 schepen zijn allemaal veilig daar aangekomen, maar op de terugreis zijn er 2 op de rotsen gelopen. 1 in Tallin, die was total-loss en de ander was tegen een ferry aangevaren. Had een stuk van de kiel verloren maar kon nog wel richting huis. Het was een hele ervaring vertelde hij. Zijn vrouw zou vanavond met het vliegtuig komen en dan gingen ze verder naar huis. Zijn ligplaats was Harlingen, maar hij woonde in Noordwijkerhout.

Maandag, 29 juli.
Wat een verschil met gister. Een beetje wind uit noord/noordwestelijke richting. We kunnen in elk geval op een comfortabele manier naar Zweden. Helaas is de bakker gesloten dus geen lekkere broodjes en de supermarkt heeft alleen voorgebakken brood. Onderweg dus maar even de oven aan.
Mijn kleine teentje is behoorlijk blauw. Gisteravond gruwelijk gestoten. Toen dacht ik al, dat gaat niet goed!! Is in elk geval goed gekneusd en misschien wel gebroken. Mijn schoen kan ik wel aan. Zolang het niet erger wordt dan dit, is het te doen. Om 9.30 kunnen we vertrekken, nadat we eerst hartelijk hebben moeten lachen om de buurman, die met buitenboordmotor en al bijna uit zijn bijbootje in het water viel. Het was wel behoorlijk lachwekkend… (Je hoopt natuurlijk dat het jezelf nooit gebeurd!) Toen hij de motor eraan hing was ie ook al aan het stuntelen en hij bedacht nu dat hij er eigenlijk maar een touwtje aan de beugel moest doen, dan kon hij hem in elk geval weer makkelijk uit het water vissen als het ding overboord ging.
Inmiddels varen we in Zweeds water, we hebben nog geen Zweeds vlaggetje (hadden ze bij Dekker Watersport niet meer). De Deense vlag moet dus naar beneden. Maar eens kijken of en waar we er een kunnen aanschaffen. Maar beter geen vlag dan de verkeerde vlag. We zijn de twee grote aanlooproutes bij Kopenhagen overgestoken, geen grote vaart en via de vaargeul naar Hoellviken gevaren. Vanaf ver kun je zien dat de brug opengaat. Het is 11 uur. Met een beetje geluk kunnen we om 12 uur bij de brug zijn en gebruik maken van die opening. We halen het precies, 5 minuten later en we moeten een uur wachten. Met ons gaan 13 schepen mee (en er zijn een stuk of 8 tegenliggers) het kanaal door. Lengte ongeveer 1 mijl (= 1853 mtr). Het weer verandert wat en het wordt grijs, echt koud is het niet al kun je een vest aan dek wel gebruiken. We varen langs Trelleborg, de haven met de grote ferries naar Bornholm, Duitsland en verder en zijn op weg naar Ystad. Geschatte aankomsttijd 17.30.

Dinsdag, 30 juli.
We waren inderdaad om 17.30 in Ystad. Het kostte enigszins moeite om een plekje te vinden. Er lag een schip nogal aso afgemeerd, dus hebben we gevraagd of ze iets op konden schuiven zodat we ertussen konden. Gelukkig wilden ze dat wel, alhoewel het Zweedse mannetje naar buiten kwam schuiven met een handdoek om zijn middel, wat hij aan het doen was dat willen we eigenlijk niet weten. We pasten precies op het plekje en we lagen nog maar net vast of we kregen een paar Finnen naast ons. Aangemeld, daarna gegeten. Het was een vermoeiende dag dus liggen we er redelijk vroeg in. Maar het is warm en benauwd. Willem wordt midden in de nacht wakker, gooit nog meer ventilatiemogelijkheden open en dan begint het om een uur of half 5 te regenen en het stopt niet eerder dan verder op de dag als we weer op het water zitten. Gisteravond nog heerlijk gedoucht, eindelijk niet zo’n hokje waar je kleren nat worden op het bankje in de douchecabine, maar gewoon een ouderwetse ruimte zoals vroeger in het zwembad, geen gedoe met hokjes. Veel makkelijker. De sauna werkte alleen niet op maandag en donderdag.
We hebben ons afgemeld bij het hamnkontor en broodjes gekocht, dus kunnen we weer verder. De Finnen zijn inmiddels achter ons gaan liggen, want de Zweed met z’n handdoekje is alweer weg dus kunnen we zonder probleem afvaren naar Bornholm. Weer terug naar Denemarken. Het is een groot eiland en moet prachtig zijn. Het regent nog steeds, wel een beetje een tegenvaller na al die mooie dagen. Naarmate we verder het water op komen, worden de golven hoger en hoger. Er staat een kracht 4 uit het noordwesten. Later draait de wind naar het westen. We varen over het Bornholmergat en er komt af en toe een veerboot langs, verder is het betrekkelijk rustig op het water, maar de golven worden nog steeds hoger en we stampen behoorlijk. Maar eens uitproberen of het helpt of we zeilen of niet. Maakt weinig verschil, dus de Genua gaat maar weer naar beneden we laten het bezaanzeil staan, dan zijn we veel stabieler. Ik heb eerst een tijd gestuurd in de kajuit maar met het zeil is het handiger boven te sturen, gelukkig is het inmiddels wel droog geworden en de zon komt er zelfs weer bij. Eigenlijk is het een prachtig gezicht die golven, maar Willem is er minder blij mee, hij moet zich behoorlijk schrap zetten om te sturen. Eindelijk komt Bornholm goed in zicht, nog een mijl of 4 en we kunnen enigszins de luwte in sturen. De eerste haven die we tegen komen is Allinge, geen plaats en we gaan daar weer uit. De volgende haven In Tejn, daar is wel een plek voor ons en liggen we nu. De wind is behoorlijk afgenomen dus het is weer redelijk rustig. Voor ons vaart de Oban uit Kampen de haven binnen, deze mensen maken in eerste instantie behoorlijk veel kabaal, maar zijn inmiddels rustig.
Wat we morgen gaan doen, weten we nog niet. Misschien naar een eilandengroepje iets verder op (10 mijl) Christiansoe.

Willem vindt dat ik onze tocht van vandaag mild omschreven heb, hij is behoorlijk kapot van vandaag. Er waren soms ook best hoge golven tussen (4-5 meter) en het valt niet mee om dan alles op te vangen.
De boot kan behoorlijk meer hebben dan wij, daar zijn we inmiddels wel achter gekomen.

• 30 Juli 2013 - 23:33

Jose:

hoe is het met de zeeziekte dan? is het helemaal over? denk dat ik groen over de railing zou hangen met dat soort golven

• 31 Juli 2013 - 20:14

Ria:

Wat heerlijk om zo te dwalen en je ontmoet ook diverse mensen.
    Alleen die hoge golfen lijken mij ook maar niets en inderdaad heb je
    geen last van zeeziekte meer?Dat zou wel eenheel prettige bijkomst zijn
    iedere dag brengt weer spanning mee hoe het vandaag zal zijn. het weer is
    een paar dagen van de rel,hier ook ,wel niet zoveel regen maar wel frisser,
    van middag om ongv. 5uur was het zelfs zo fris dat ik even de electr.kachel
    heb aangedaan en nu 8 uur is het weer prettig,als je het weerbericht moet
    geloven wordt het morgen boven de 25 gr.we zullen maar afwachten.
    Verders gaat alles goed vrijdag ga ik met nog iemand gastparen.
    ben benieuwd hoe het zal gaan het wordt wel weer druk met het voorspelde mooie weer
    goede vaart veel plezier dikke knuffel Mam