Studdeköbing - Reisverslag uit Denemarken, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Studdeköbing - Reisverslag uit Denemarken, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Studdeköbing

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

22 Juli 2013 | Nederland, Denemarken

Zondag, 21 juli
Gisteravond laat tussen 10 en elf, het was al aarde donker, kwam er nog een schip de haven binnen. We zaten net een spelletje te kaarten. Ze wilden aanleggen aan het Trintilla-schip maar daar sliep iedereen al denk ik. Toen we dat zagen zijn we maar naar buiten gegaan. Willem floot zijn fluitje als seintje van jullie kunnen ook bij ons schip aanleggen. Dat wilden we wat graag. Het waren Noren en ze kwamen van Kiel. Deklichten aan, dan kun je tenminste wat zien en binnen 5 minuten was het geregeld. Vanmorgen om half 8 vertrokken ze weer, ik heb ze weg horen gaan, maar heb me weer omgedraaid. Uurtje of 9 opgestaan, rustig het dagritme oppakken, douchen, eten en daarna weg. Om 10.30 zijn we ongeveer vertrokken. Laat voor ons doen.
Eerst de geul uit en dan richting Stubbeköbing Havn. Er staat een pittig briesje en voor het eerst gaan de helemaal zeilen op. Eerst de genua en later het grootzeil en de bezaan. Met een gangetje van ruim 6 knopen gaan we verder. Na een uur of 3 begint de wind veranderlijker te worden en gooien we de zeilen naar beneden om verder op de motor naar het noorden van het eiland Falster te varen. We zijn dan ongeveer halverwege onze tocht van vandaag. Om 4 uur zijn we bij het water dat de 2 eilanden Falster en Mön scheidt, daar slaan we af naar Studdeköbing. We hebben de wind inmiddels pal op de kop en hij is nu windkracht 5. Het duurt nog tot een uur of 5 voordat we in de buurt van de haven zijn. Goed opletten hier, er is een vissershaven en een jachthaven. We gaan eerst de vissershaven in omdat dat staat aangegeven, maar met ons zware schip niet echt plaats, moeten we aanleggen bij een ander schip. Haven dus weer uit en dan lopen we vast, het is buiten de vaargeul erg ondiep. Maar we komen rustig weer los en worden dan van de kant aangeroepen door de havenmeester. We mogen op de laadplek voor diesel liggen. Zo gezegd, zo gedaan. En als je geen hulp wilt hebben en wel krijgt, kunnen we nu wel wat hulp gebruiken want bolders zijn er niet en dan is het lastig aanleggen. Dan maar op de kant gestapt en dan lukt het wel.
Naast ons liggen inmiddels 2 Zweedse boten en misschien moeten we morgenvroeg vanwege het tankstation al vroeg verkassen. We gaan hier morgen een beetje rondkijken.

Maandag 22 juli
Het wordt bijna eentonig alweer mooi weer. Om een uur of 9 kunnen we verleggen naar een plek naast het tankstation. De havenmeester heeft het maar druk met alle schepen die willen tanken. Dan doet ie tenminste ook wat voor zijn geld. We gaan eerst eens even rond kijken in Studdekobing.
Mooi plaatsje, echt Deens volgens de plaatjes die je wel eens ziet. Het is natuurlijk maandag dus het is erg rustig en de winkels zijn gedeeltelijk nog dicht. Mooie kerk, stadhuis en politiegebouw.
We willen vanmiddag met de ferry oversteken naar het eiland Bogö. Dat is een half-uursdienst en duurt 12 minuten. Is een volledig houten ferry en een van de 10 overgebleven soortgelijke schepen. Het schip onderhoudt in de zomer t.b.v. toeristen en bewoners de dienst. Er is ook een grote brug gebouwd die de eilanden met elkaar verbindt. Gaan we morgen onderdoor, moet 28 meter hoog zijn.
We hebben bij de plaatselijke watersportwinkel nog 2 kaarten gekocht tot Kopenhagen, dan kunnen we in elk geval iets beter uit de voeten op het water. We zijn in Nederland toch wel erg verwend qua watersport met informatie over havens e.d. Dat is hier toch wel iets anders.
Na een tochtje van 12 minuten zijn we dus op Bogö, schitterend! Een hele kleine haven, 30 ligplaatsen en een soort café. We hebben de fietsen meegenomen en verkennen op die manier het eilandje. Het is niet zo groot, 10 km lang en 5 km breed en een beetje heuvelachtig. Er staan oude traditionele Deense huizen en er is oude molen. Wat opvalt is dat het zo rustig is, je hoort eigenlijk geen storende geluiden van bijv. verkeer of een fabriek. Heerlijk. Het eiland wordt voornamelijk bewoond door boeren, dus er zijn goudgele velden met tarwe en ook velden met mosterdzaad. Hier wil een mens wel oud worden! Na een uurtje fietsen hebben we bijna het hele eiland gezien en gaan we terug naar het haventje. Even wat drinken en dan kunnen we weer terug naar Stubbeköbing.
Eenmaal terug aan boord nog even het luik gelakt. Ik heb dat gisteren onderweg geschuurd want het zag er niet uit en verder een beetje gelezen, een nieuw overnachtingsbewijs gekocht en gekeken naar alle schepen die binnenkomen. De haven is nog bijna leeg en dan komt er een Duits schip binnenvaren die vraagt of ie langszij mag komen. Waarom in hemelsnaam, ze kunnen overal liggen. Dus zeggen we nee, hij zoekt maar een andere plek op. Als de haven nu vol lag was het een ander verhaal. Zo langzamerhand varen er steeds meer schepen binnen, ook een Deens marine fregat. Dat ligt nu aan de buitenkant van de haven. Ze hadden wel veel bekijks. Het zijn ook indrukwekkende schepen. Het is hier nog steeds heerlijk van temperatuur.
Kregen ook een berichtje van het kattenpensioen. Onze Koda en Pivo zijn inmiddels terechtgekomen op de plek waar ze de komende tijd zullen verblijven. Het pension zou 21 juli verhuizen naar de definitieve plek in Breezand. Alles is goed gegaan, dat is ook wel weer fijn om te weten. Ik mis ze wel een beetje.

• 22 Juli 2013 - 21:14

Ben:

Hoi Carien en Willem,

leuk hoor die zeemansverhalen.
    Goed dat jullie dit doen voor het thuisfront. We zijn vanmiddag terug gekomen uit Marokko en zijn nu bij mamma om Pippie op te halen en bij te praten.

ik zal jullie volgen op jullie avontuurlijke reis.

groetjes,
    Ben

• 22 Juli 2013 - 22:09

Willem En Carina :

Fijn dat jullie nu kunnen gaan genieten, goed om dat harde tempo los te laten!
    Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen, blij dat het internet toegankelijker wordt, maken we toch nog een beetje mee van jullie avonturen :).
    xx metteke

• 23 Juli 2013 - 13:14

Rob:

Hallo,

geniet elke keer weer van de uitgebreide reisverslagen, zo kan je je redelijk inleven in het verloop van de reis.
    Gelukkig is de stress van het halen van het "grote" doel nu weggevallen en kunnen jullie eens lekker op avontuur.
    veel mooi weer toegewenst, en behouden vaart.
    groeten Rob

Tags: Denemarken