Dragoër - Reisverslag uit Dragør, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Dragoër - Reisverslag uit Dragør, Denemarken van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Dragoër

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

27 Juli 2013 | Denemarken, Dragør

Het duurde even voordat we weer een fatsoenlijke internetverbinding hadden (ook in Kopenhagen niet).. Dus hier komt het verslag van de laatste paar dagen.
....Woensdag, 24 juli. Van Stege naar Rodvig op Sjaelland.

Dit is ook een plaatsje met de typisch Deense huizen en we gaan eerst eens even rondkijken. Het is maar een klein stuk varen wat er vandaag op de planning staat dus dat kunnen we op ons gemak doen. Eerst nog wat boodschappen doen. In de tijd dat we weg waren is er achter ons een Deens schip komen liggen, een beetje dichtbij. Vlak voordat we weggaan komt de eigenaar terug van het douchegebouw en vraagt onmiddellijk of we last van hem hebben bij het wegvaren. Het is heel rustig weer dus het gaat wel lukken om weg te varen. Midscheeps de spring vasthouden en we kunnen zo achteruit. Dat gaat deze keer volgens het boekje en om 11.30 varen we weer weg en gaan de smalle boeienlijn weer in. Gek, maar als je terugvaart lijkt het altijd wel korter. Aan het eind stuurboord uit richting Rodvig. Het is heel ruim water en je hebt daardoor het idee dat je overal kunt varen. Niet dus!! Ook hier geldt langs de boeien varen want anders loop je geheid ergens vast. De diepgang is heel wisselend, tussen de 1.30 en 2.40. Zo slingeren we over het water langs de rode en groene boeien met een gangetje van 3 knopen. In het water kun je duidelijk het gras zien wat er groeit en de zandplaten. Eenmaal aan het eind van de lijn kunnen we weer zeil opzetten. Het is dan 3 uur. We zeilen rechtstreeks naar Rodvig en kunnen bijna op het zeil naar binnen lopen. We moeten alleen rekening houden met de vele fuiken die in het water staan. In de haven gaan we bakboord uit de vissershaven in en leggen aan. Vanuit deze haven wordt nog gevist, dat ruik je duidelijk. Kaartje kopen, een praatje maken met de vriendelijke Deen die de lijnen aanpakte en ons wegwijs maakt. Er moet een mooi sanitairgebouw zijn, straks maar eens op zoek. Langzamerhand komen er meer schepen binnen. Er ligt zelfs een Hollander, de eerste die we in de haven tegenkomen.
Donderdag, 25 juli. Van Rodvig naar Kopenhagen.
Ach, ik word wakker van de regen en mijn wasje had ik buiten gehangen! Even gauw wat aanschieten en binnenhalen. Dan nog even terug bed in. Willem heeft ook niet echt zin om wakker te worden. Eerst maar eens achter het weerbericht zien te komen, even naar het havenkantoor dus. Wind is zuid-oost later meer oost, 6 tot 8 mtr/sec. Zicht is ondanks de regen redelijk goed en rondom ons gaan de zeiljachten ook weg. Van de Deen krijgen we het oude havenboek van 2012 nadat we hem hebben gevraagd waar we het beste zouden kunnen gaan liggen in Kopenhagen. Dragör moet er mooi zijn, en daar zouden we kunnen komen. Misschien de havenmeester inseinen, als is het moeilijk met het lawaai van de motor te telefoneren. We zien wel. Het regent af en toe, tegen de avond zou het beter moeten worden. Eenmaal in Dragör is het heel druk met schepen en we kunnen onmogelijk ergens aanleggen, dat wordt door naar een andere haven van Kopenhagen. Het zal ongeveer een uur verder varen zijn. We lopen aan op een boeienlijn richting het centrum. Hier liggen ook grote cruiseschepen, er gaat er net een weg. Die geven we maar even de ruimte voordat we verder gaan. Een paar honderd meter verder leggen we aan, wel een hoge kade, vlak bij een grote fontein. Er zijn hier veel toeristen van allerlei komaf. Het wordt wel een dure haven, omgerekend 40 euro per nacht, we hebben nog niet zo duur gelegen. En dan ook nog geen elektriciteit, water en de toiletten en douches zijn behoorlijk ver. Met de fiets gaan we even een korte verkenningstocht maken en een hapje eten. We zitten in de buurt van een paar officieel uitziende gebouwen (regeringsgebouwen, er lopen ook militairen net als in Londen) en de ambassades van Noorwegen, Zweden, Italië en grote banken. Heel pompeus allemaal. Uiteindelijk komen we in de buurt van de boot bij een restaurantje. Willem neemt een heerlijke steak en ik probeer gefileerde makreel met tomaten. Erg lekker.
Vrijdag, 25 juli. Kopenhagen naar ??
Het is erg mistig als ik om 8.30 opsta en een half uur later lijkt het aardig opgelost. Willem is inmiddels ook boven water. We besluiten om weg te gaan richting Zweden. Allebei hebben we niet echt zin om hier nog een dag te blijven. Even gauw brood kopen en dan vertrekken. De mist steekt daar echter een stokje voor. Als we losmaken en wegvaren hebben we het eigenlijk niet in de gaten. Rondom ons is het helder en de zon schijnt, maar als we de haven willen uitvaren een deken van mist. Er zijn ook een heleboel zeiljachten die Kopenhagen inlopen en op het water ronddobberen. Tot 3 keer toe proberen we naar buiten te varen, maar de mist is dan ineens weer zo dicht en het is onverantwoord om dan weg te gaan. In de verte op het Kattegat hoor je ook duidelijk de misthoorns. Terug de haven in dan maar, proberen een andere plek te vinden en dan blijven we nog maar een nacht. Dat lukt niet echt lekker. Uiteindelijk toch maar weer een poging gewaagd om toch uit te varen. Het lijkt iets beter en we wagen het erop. Dan maar niet rechtstreeks naar Zweden maar naar Dragör. We zijn nu zo vroeg dat het mogelijk wel lukt om daar een plek te vinden. Het lijkt een goede keuze, hoewel het af en toe nog behoorlijk dicht slaat. Er zijn redelijk veel zeiljachten op het water, het is ook bijna weekend natuurlijk. Om 2 uur zijn we in de haven van Dragör en vinden een plek langs de kade. Achter ons een Nederlands schip, later nog meer Ned. schepen, ook een uit Kampen naast ons. We betalen hier iets meer dan de helft dan gister voor de ligplaats. Scheelt een slok op een borrel! Het is trouwens een fantastisch plaatsje. Maar eerst gaan we kijken of we toch de radar, de gps en de ais aan de praat kunnen krijgen. Sinds Borkum doet deze apparatuur raar en we kunnen er niet achter komen waaraan dat ligt. Ook nu niet. De kabels zijn doorgemeten en lijken in orde. Er moet maar door een kenner naar gekeken worden. De radar werkt wel weer. Dat scheelt!
Rustige avond, lekker douchen, morgen zien we wel verder.

Zaterdag, 27 juli. Dragör.
We blijven dus liggen, lekker uitslapen. Als we echt wakker zijn zijn alle Ned. schepen verdwenen behalve het schip wat langszij lag. Zij zijn voor ons gaan liggen. Hun kinderen waren een week geleden met de auto gekomen en gingen weer naar huis. De auto stond bij de Marina en daar waren ze heen gevaren en weer terug. De zon schijnt nog steeds, af en toe zie je in de verte dat er wat mist is. We kijken recht tegen de Öresund-brug aan, de brug van Denemarken naar Zweden.
Na een rustige start van deze dag stappen we op de fiets om Dragör te ontdekken, wat een mooi stadje! Kleine geel geschilderde huisjes, deels met rieten daken en de houtbescherming die hier gebruikelijk zijn. En voor elk huis stokrozen, in alle kleuren, en gewone rozen. De straten bestaan uit kinderkopjes (fiets niet echt comfortabel!). Het ziet er geweldig uit. Willem heeft vanmorgen gedoucht en ontdekt daarbij de Rogerie van Dragör. Daar gaan we voor de lunch even wat aankopen doen. Vers gerookte zalmmoten met knoflook, chili of naturel, gerookte haring, gerookte grote garnalen, dikke gerookte aal en gerookte hom en kuit. Wat moet je kiezen?? Het is allemaal lekker. We gaan nu voor de garnalen en de zalm. Voor vanavond zien we wel verder. Jammie… Voor vandaag staat er de zgn. Lodzendag gepland. Een cultureel gebeuren rond het loodswezen van Dragör voornamelijk gericht op kinderen. Het loodsmuseum aan de haven is geopend en om precies 12 uur zijn er een aantal mannen in klederdracht die op koperen blaasinstrumenten een soort groet brengen. Erg grappig.
Eerst lunchen dus en daarna stappen we weer op de fiets. Verder kijken. We zitten ook vlak bij de luchthaven van Kopenhagen, maar daar merken we weinig van. Terwijl ik dit typ komt er voor het eerst een vliegtuig over wat ik hoor. Om een uur of 3 zijn we weer terug bij de boot. De helft van de bemanning van het Deense schip naast ons vertrekt weer. En degenen die overblijven pakken de dingy met bb-motor. De dame trekt haar zwemsuite aan en ze gaat buiten de haven zwemmen. Als hij terug is vertelt ie, nadat ik het vraag, dat zij traint voor een kwart triatlon en de marathon van Bderlijn en dat ze een voormalig zwemster is. We raken aan de praat en volgens hem moeten we via Zweden niet naar Ronne op Bornholm maar naar ander havens aan de noordoostzijde van het eiland. Maakt niet zo veel uit voor de rest van onze trip, maar daar is het 5 keer mooier dan hier.
Eerst morgen het weerbericht maar eens afwachten en dan beslissen we verder. We gaan in elk geval naar Falsterbo. En nu maar eens kijken of ik dit geplaatst kan krijgen. Straks met de laptop maar naar het havengebouw. Er is Wi-Fi, maar ontvangen kunnen we het niet. We zitten ook echt aan het eind van de haven.