nr. 11 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu nr. 11 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

nr. 11

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

04 Augustus 2016 | Nederland, Terneuzen

Zaterdag, 30 juli

We laten Yachting Merelbeke om half 10 weer achter ons. Nadat we eerst gewekt zijn door de ploeg die hier het gras van de walkanten e.d. kort houdt. Niet echt fijn. Maar ja, er moet gewerkt worden zelfs op zaterdag ....
De vuilwatertank geeft alweer aan dat die vol is. Dus in Bruinisse is ie niet helemaal geleegd of er is toch iets anders aan de hand. We moeten de gegevens van de pomp maar eens opzoeken. En ja hoor, het kan zijn dat de kleppen niet goed werken. Als ik diep in mijn geheugen graaf komt naar boven dat we dat al eerder gehad hebben jaren geleden. Er is toen via een internetsite een onderhoudsset gekocht, ontvangen en gemonteerd. We moeten dus even verder spitten. Dat gebeurt in Brugge. Daar liggen we inmiddels.
Vanmorgen zijn we teruggevaren bijna tot de sluis van Evergem. Voor de sluis slaan we linksaf het Kanaal van Gent naar Oostende op. Dit wel nadat we iets eerder een tegenligger kregen, n.l. de Papito van de vervangende en zeer behulpzame havenmeester van Merelbeke. Als hij in de gaten krijgt dat wij het zijn, zwaait ie als een wilde en vraagt of alles goed is in gebarentaal. Natuurlijk is alles goed en na een hartelijke groet zullen we de beste man waarschijnlijk nooit meer zien....
Op naar Brugge, het stadje wat op de Werelderfgoedlijst staat. Het kanaal is tamelijk breed en ziet er precies uit zoals kanalen in Nederland. Het is wel erg mooi dat er op dit moment zoveel planten in bloei staan. Ik herken zonder enige twijfel, het roze koninginnekruid en de wilgenroosjes, smeerwortel, het fel gele boerenwormkruid en St. Jacobskruiskruid. Hagewinde, duizendblad, cichorei, de grote berenklauw, rietsigaren en zelfs wilde lathyrus. Ook op dit water weinig verkeer totdat we halverwege een zevental kruisers tegenkomen. Dat is best veel, is nog niet gebeurd. Als we bij St. Joris zijn begint het zachtjes te motregenen en dat gaat langzamerhand over in regen. We zijn dan al dicht bij Brugge en juist met de regen komen er een paar bruggen die open moeten. Of het nu door de regen komt weten we niet maar de marifoon werkt niet optimaal. Bij het oproepen van de bruggen krijgen we geen antwoord. We blijven dus voor de brug liggen wachten. Met de regen niet leuk, dus eens even kijken of we via een mobiel iets wijzer kunnen worden. We vinden een nummer op de kaart maar dat blijkt een sluis verder op te zijn. De vriendelijke mevrouw geeft door dat ze gehoord had dat men wel hoorde dat we riepen maar dat de verbinding slecht was (door de regen??). Ze ging de brug voor ons oproepen en doorgeven dat we graag willen passeren. Met de mededeling dat het wel een half uur kon duren. Willem heeft net de beweging ingezet dat we het schip keren als de seinen voor het openen van de brug klinken. Chips..., zal je altijd zien. We draaien dus een volledig rondje voor de brug en dan kunnen we er ook door want de brug is inmiddels open. Eenmaal gepasseerd zien we dat de brug weer dicht gaat maar ook weer omhoog. Een kilometer verderop zien we een klein bootje aankomen. Het is toch niet zo dat ze hierop gaan wachten met het sluiten van de brug?? Jawel hoor, het licht wordt weer op groen gezet. Lekker als je als automobilist staat te wachten tot de brug weer dicht gaat! Bij de volgende brug hetzelfde verhaal, maar ook die wordt snel geopend en dan zien we al snel links VVW Flandria liggen. Volgens het boek een diepte van 1.50 m. Te kort voor ons dus. Willem gaat het toch proberen en langzaam varen we binnen. Via VHF 23 roepen we de havenmeester op en die reageert bijna direct. Plaatsje met die diepgang? Geen probleem. Vaar maar helemaal door naar het eind, aan de stuurboordzijde is wel plek. Ik kom eraan. Havenmeester staat op een vingerpier bij nummer 6 en waarschuwt voor de stroom die er staat. Na 2 mislukte pogingen om in die box te varen vraagt Willem of we aan de andere kant aan de langsteiger mogen liggen. Dat is ook goed en heel wat makkelijker voor ons. 5 Minuten later liggen we vast. Daarna even op het fietsje naar het havenkantoor voor de gegevens e.d. We blijven in elk geval 2 nachten liggen, langer kan altijd nog. Krijg meteen gegevens van Brugge mee, de plattegrond, het evenementenprogramma van juli en augustus en een boekje van de horeca van Brugge, de WiFi-code en de code van het sanitairhok.
Vanavond gaan we ons bezig houden met de vuilwaterpomp die het nog steeds verdomd om naar behoren te werken. Hopelijk krijgen we hem weer aan de praat.

Zondag, 31juli

Jeetje, alweer de laatste dag van de maand. Time flies when you're having fun!!
De reparatie van de vuilwatertank gisteravond heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd. Toen we het schip een paar jaar geleden kochten deed deze pomp het ook niet en hebben we toen een vervangingsset van kleppen e.d. aangeschaft, gemonteerd en toen was ons probleem opgelost. Het lijkt erop dat we dit nu weer moeten doen. We kunnen op internet precies nagaan wat we nodig hebben, probleem is hoe komen we eraan. Gister nog diverse bedrijven gebeld die volgens de site dealer waren, maar geen van hen had de set op de plank liggen. Heel vervelend. Dus voorlopig maar op de puts plassen en voor de grote boodschap naar het toiletgebouw in de verschillende havens totdat we die vervangingsset te pakken hebben. Terneuzen lijkt een mogelijkheid. Daar zit een grote watersportzaak. We laten dit dus even rusten.
En gaan ons vermaken in Brugge. Er is een hoop volk op de been, sommigen lopen te sjouwen en te trekken aan hun koffers. Die mensen komen uit de bussen die naast de jachthaven op het parkeerterrein uitgestapt zijn en op weg zijn naar hun hotel o.i.d. Gelukkig voor hen is het niet echt heel erg warm.
Heel lang geleden, en dan heb ik het minstens over 35 jaar geleden, zijn we ook in Brugge geweest. Echt veel weten we er dus niet meer van. Het is zeer de moeite waard. Brugge vind ik mooier dan Gent. Je kunt je ogen uit, er is zoveel moois te zien. We fietsen richting de Grote Markt en zetten de fietsen daar ergens weg om verder te lopen. Ondanks het feit dat het zondag is, zijn er veel winkels open. Het is geen koopzondag, dus het geldt niet voor alle winkels.
Inmiddels is het bijna lunchtijd en gaan we op zoek naar een broodjeszaak o.i.d. Je struikelt over de tenten waar je frieten, hamburgers, e.d. kunt kopen. Daar wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt. Maar we vinden na wat zoeken een bakkerij die vers belegde broodjes verkoopt. Die zien er heerlijk uit en je kunt aangeven wat je op je pain wilt. Wij gaan voor de Brugse ham. Ziet er heerlijk uit en smaakt ook nog. Daarna dwalen we door het ene na het andere straatje en overal is wat te zien. Gevels, ornamenten, doorkijkjes. Je kunt blijven fotograferen!
Vanwege een plaspauze strijken we neer op het terrasje bij een tent met 'Jerry's Cigarbar'. Een intrigerende naam natuurlijk. Paul, hier had jij je wel thuis gevoeld! Ze hadden een leuk assortiment whisky, sigaren in alle maten en soorten, rookwaren, een messencollectie en van die gekke ouderwetse attributen die met roken te maken hadden. Helemaal verkeerd natuurlijk in deze rookvrije tijd. Maar wel leuk. Als we hebben uitgevogeld op de plattegrond waar we zitten blijkt dat we vlakbij de fietsen zijn. Na de alcoholische versnapering, een heerlijke Triple Karmeliet en een gewoon biertje gaan we verder op de fiets. De kinderkopjes van Brugge zijn van een ander formaat en dus aangenamer om over heen te fietsen dan in Gent. Op onze tocht komen we langs de kerken en hun pleinen, bij de aanlegplaats voor schepen midden in het Centrum, het Koningin Astridpark, de plek waar de paardenkoetsjes waarmee je door Brugge rondgereden kunt worden en het Begijnenhof. Het Begijnenhof wordt nog steeds door begijntjes bewoond. Na een paar uur rondkijken, gaan we een supermarkt opzoeken. Het is lekker weer en na wat overleg gaan we een kippetje op de Cobb doen, altijd lekker. Een broodje met salade erbij en dan hebben we weer een heerlijke maaltijd. Om een uur of half 5 zijn we weer bij de boot. Het terras van het havenrestaurant zit bomvol en dat blijft zo tot een uur of 8.
Ondanks het zonnetje is het door de wind die van achter komt toch wel wat fris. Door de hoge populierenbomen liggen we half in de schaduw. Voor het aansteken van de Cobb maken we een windschermpje van een stuk zeil. De warmte blijft dan lekker hangen en als de zon weer op het achterdek komt is het lekker warm.
Morgen gaan we eerst de machinekamer in om alles op het schip te checken, de koelvloeistof, de verschillende oliepeilen e.d. en dan maar eens zien wat we doen, nog een dag Brugge of weer richting Nederland. Onderweg naar Brugge kwamen we langs de jachthaven van Beernem en als we het goed gezien hebben was daar een vuilwaterafzuigsysteem. Als we daar overnachten kunnen we daar gebruik van maken en hoeven we niet zo'n haast te maken met het aanschaffen van de vervangingsset van de vuilwaterpomp.

Maandag, 1 augustus

Opstaan, douchen, opruimen en de machinekamer in. Dat staat op het programma.
Douchen had wat voeten in de aarde. Er waren al veel schepen weer uit de haven vertrokken dus de kans dat ik moest wachten was klein. De douchegelegenheid is niet zo groot. 1 Toilet, 2 douches en een wasbak. Er moeten jetons (??, soort muntjes met ribbels) in de meter, die had ik al aangeschaft. Heb ik dus shampoo en zeep klaargezet in douche 1 en mijn kleren/handdoeken e.d. opgehangen. Moet die jeton nog in de meter. Hupsakee douchehok weer uit in Eva's kostuum. Muntje wil er niet in, is dat ding vol? Gaat ie wel in kastje nr. 2? Ja!! Maar dan begint het water gelijk te stromen. Als de wiedeweerga mijn spullen overgebracht naar de andere douche en gauw onder de waterstraal staan. Geen idee hoelang er water uit komt. Het was ruim voldoende om mijn haar en het lijf te wassen. Zelfs zo lang dat ik op een gegeven moment denk wanneer stopt dat water nu eindelijk? Uitzetten kon niet. Weer terug aan boord, hele verhaal aan Willem vertelt. Die heeft daar geen zin in en douchet even snel aan boord.
De tweede jeton gebruiken we om nog wat water te laden en dan lopen we alles in de machinekamer na. Alles in orde, er hoeft nog geen olie in het motorblok, de keerkoppeling en de schroefas. Koelwaterniveau is ook goed. We kunnen dus op weg naar Beersem.
Bij de eerste brug moeten we een kwartiertje wachten. Er ligt al een bootje uit Haarlem die een opening heeft gevraagd en we hebben gehoord dat er van de andere kant een schip onderweg is. Wanneer die is gepasseerd kunnen wij door de brug. We varen dan achter de Haarlemmers naar de volgende brug. Daar voegt de Gandalf uit Amsterdam in, beroepsvaart en gaan we gedrieën door de brug. Achter de Gandalf aan varen we naar Beersem. Voordeel daarvan is dat zij op de smalle stukken in het kanaal kenbaar maakt dat ze daar vaart. De beroepsvaart die van de andere kant komt moet dan wachten. We liften dus lekker mee.
Bij Beersem haken wij af en gaan naar de meldsteiger. De havenmeester ziet ons vraagt of we in een box of aan de langsteiger willen liggen. Liever aan de langsteiger wat ons betreft. Prima, hij komt eraan en pakt de lijnen aan. Helaas geen vuilwaterafzuigsysteem, gewoon lozen in het water. Dat is hier heel gewoon, ondanks de Europese regelgeving daarover. Tanken kunnen we hier wel, dat gaan we dus maar doen, hoeft het morgen niet in Gent. We tanken 450 liter diesel en gaan daarna weer terug naar de steiger. Voordeel is dat we nu met de kop in de wind liggen. Kunnen we lekker op het achterdek zitten. Lekker rustig over het water kijken en genieten van de rust. Later in de middag komt er een Frans schip achter ons liggen.
Morgen door naar Sas van Gent of Terneuzen. Hopelijk valt het weer mee, voor morgen wordt er regen voorspeld.

Dinsdag, 2 augustus

En regenen dat doet het. Het komt niet met bakken uit de lucht, maar valt gestaag. Dat wordt een dagje binnen sturen. Heel wat anders en lastiger i.v.m. het zicht. Dat betekent gewoon op de kritieke punten naar buiten en nat worden. Er zitten een paar smallere stukken in dit traject, als er dan net beroepsvaart is moeten we even wachten. Eventueel verkeer kunnen we m.b.v. de plotter zien als we het af te leggen traject overzien. Dat is toch wel makkelijk.
Willem hoopt eigenlijk dat we achter een vrachtschip kunnen aansluiten, dan lift je mee in de vaart. Als we checken wanneer er een schip in de buurt is, geen schip te bekennen! Dan doen we het maar alleen. Het Franse schip achter ons is een klein uurtje geleden al vertrokken als wij om 10.15 onze lijnen losgooien. De dieptemeter is omgeschakeld naar de dieptemeter binnen en ook de plotter is binnen gemonteerd. De regen is iets minder en wordt meer motregen. Of het nu door het weer komt of een andere oorzaak heeft, er is bijzonder weinig verkeer. Bij een van de smalle stukken komt net een vrachtschip aan met in het kielzog een klein scheepje. Daar moeten we dus even op wachten. Verder nog twee bootjes en dat was het dan zo'n beetje.
Vlak voor de sluis van Evergem wordt het drukker. Wanneer we aan het eind van het Kanaal van Gent naar Oostende de bocht om varen ligt de sluis voor ons. Er liggen geen andere schepen om te schutten, dus even een roepje. De sluis loopt momenteel vol aan de andere kant. De volgende schutting is voor ons. We leggen het schip even vast midden aan de hele lange kade. Terwijl we liggen wachten komen er 3 vrachtschepen bij voor de schutting. Een van de schippers vindt het maar niks dat we hier liggen. We hadden helemaal naar voren of achteraan de kade moeten gaan liggen. Nu moet hij om ons heen om ook de sluis in te gaan. Een beetje gelijk heeft hij wel maar er is zoveel ruimte, waar maak je je druk om! Goed, de schepen varen de sluis uit en wij met zijn allen erin. Na de trage schutting is het nog 5 km en dan zijn we weer op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Willem stuurt dat stuk vanwege het verkeer buiten, op het kanaal neem ik het binnen weer over. Als je er even aan gewend bent is het binnen sturen goed te doen. Extra opletten is wel noodzakelijk. Het zicht is slecht, maar ook op dit water weinig verkeer. De brug van Zelzate wordt gepasseerd en dan zijn we weer bijna in Nederland. De volgende brug is bij Sas van Gent en daar ligt om de bocht de jachthaven. We hebben daar weinig gegevens over en die zijn niet up-to-date, het is maar een klein haventje. Nog nooit geweest, altijd een beetje lastig. De havenmeester reageert niet op onze telefoontjes. Vervelend.
Aan de meldsteiger liggen 2 schepen, we kunnen ertussen en met de hulp van de beste stuurlui (die staan altijd aan de wal!) meren we af. Lijnen goed en weer uit de regen. Het is 16.30, we hebben lang genoeg gevaren voor vandaag. Hier is ook een afzuigsysteem voor vuilwater, dat gaan we morgen gebruiken. Dan hebben we geen haast. De volgende halte is Terneuzen, 15 km verderop. De havenmeester komt 's avonds het liggeld halen en met haar regelen dat er morgenochtend om 11 uur iemand komt met de sleutel voor het afzuigsysteem. We moeten alleen wel een stukje opschuiven en het schip draaien. De voorburen gaan morgen naar Gent vertellen ze ons. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.

Woensdag, 3 augustus

De regen kletterde vannacht op het achterdek. We zijn allebei diverse keren wakker geworden van het water dat door de wind van het zonnescherm van de imperial geblazen werd en op het achterdek plonsde. Vroeg op waren we toch niet van plan. Om 11 uur zouden we ons met de vuilwatertank gaan bezig houden. Het bootje voor ons bleef alleen liggen en tegen elven heb ik hun gevraagd of ze nog gingen vertrekken zoals ze gisteravond zeiden. Nee, was het antwoord. Ze gingen niet weg want de kapitein was ziek. Vervelend natuurlijk, maar ook voor ons. Nu moeten we allerlei toeren uithalen om daar te komen. Dus we blazen de operatie af en gaan op weg naar Terneuzen. De ergste regen is gestopt, maar het is nog steeds nattig. Af en toe krijgen we toch nog een bui over ons heen. Maar door het zonnescherm worden we niet erg nat. We moeten wel oppassen dat het water op het scherm niet onverwacht naar beneden klotst. Dat blijft n.l. gedeeltelijk liggen en als het te veel wordt klotst het eraf. Daar werden we vannacht ook wakker van.
Na een goed uur varen lijkt het erop dat we vlak bij Terneuzen zijn. Veel sneller dan verwacht. De afstand was kleiner dan we dachten. Om 10.45 vertrokken we uit Sas van Gent en om 12.00 uur varen we de inham bij Terneuzen in. We gaan naar de haven van Aricom. Die ligt om de hoek van de haven waar we eerder hebben gelegen. Vlak bij het winkelcentrum, lekker makkelijk.
Er is een steiger, die mogelijk dienst doet als meldsteiger. Nr. 18 staat erop. Door de wind van achter kan Willem de Rollin' Stone met een bochtje makkelijk aanleggen. We melden ons telefonisch op het vermelde nummer en kunnen blijven liggen. Zeker als de man hoort dat we via internet een mail gestuurd hadden en nog geen reactie hadden gezien. Hij wist waarom het ging en zei dat hij vanmorgen had gereageerd. Hij had het artikel niet op voorraad, kon hem bestellen en dan zou het kunnen zijn dat ie er morgen was. Kon ook overmorgen worden. Dat was akkoord, morgen nemen we contact op. Hun winkel is ong. 2 km van de haven, iets van 10 min. fietsen. Dat is geregeld. We krijgen alvast de code van het sanitairgebouw en de poort, de havenmeester komt tegen de avond.
Nu even gauw naar het winkelcentrum voor brood met iets warms erbij. Het regent alleen pijpenstelen, dus even wachten. Ik ben al nat en hoef niet drijfnat te worden. Kwartiertje later is het zover. Broodjes en een lekkere moot versgebakken vis. Lekker hoor.
De rest van de middag doen we niet zoveel. Beetje opruimen, het natte goed uithangen en wachten totdat het eindelijk droog gaat worden. Dat lijkt om een uur of 4 te gaan lukken en zelfs de zon komt nog lekker tevoorschijn.
Om een uur of 8 komt er een brandweerwagen de kade waar we tegenaan kijken oprijden. Het lijkt een oefening. Leuk om naar te kijken. Er gaat een lange ladder het water in, allerlei kisten komen uit de auto. Dan gooien ze een paar jonen (een soort markeringsboei) in het water. Een paar kerels hijsen zich in hun duikpakken en oefenen maar. Een voor een gaan ze het water in en blijven er ongeveer 10-15 min. aan een kabel die door een collega op de kant wordt vastgehouden in ronddobberen. Een andere man staat driftig allerlei dingen te noteren. Het is nu 22.00 uur en ze zijn net vertrokken.
De weerberichten zijn niet echt slecht, wel veel wind. Maar eens kijken hoe hard de wind is als we de Westerschelde oversteken later deze week.

Donderdag, 4 augustus

Onstuimig weer. Veel wind, af en toe een regenbui. Maar vooralsnog valt het mee. Het is wachten op onze levering we hoeven dus helemaal niets totdat we meer weten over onze bestelling. Lekker douchen, ik heb warm water, Willem helaas iets minder.
En dan even na enen, ik ben net bezig om mijn fiets van boord te hijsen om naar Aricom te fietsen om te informeren hoe het ermee staat, komt er een mannetje de steiger op. 'Ik geloof dat ik iets voor u heb ontvangen!' Het bestelde onderdeel. Klasse!! Afgeleverd op de steiger, wat wil je nog meer. We gaan onmiddellijk aan de slag. Willem kruipt de machinekamer in om de pomp weer te demonteren en wordt daarbij aardig vervuild door het water met afval wat er nog in aanwezig is. We vervangen de kleppen en het diafragma, de hele boel wordt weer teruggeplaatst en dan??? Is de vraag: Doet-ie het of doet-ie het niet??? Hij doet het wel, gelukkig! We pompen de tank leeg en kunnen morgen dus weer verder. Willem kreeg het vieze water over zijn bovenkleding, dus die wil ik gelijk wassen. Warm water gehaald uit de sanitaire ruime hier en de was op een ouderwetse manier, op het handje doen. Lang leve de wasmachine!! Maar zo lukt het ook en als de was is opgehangen vertrekken we op de fiets naar het centrum van Terneuzen. Er is weinig te beleven. De gebruikelijks winkels in het centrum. Nadat we langs de Scheldeboule-vard zijn gefietst gaan we langs de supermarkt voor wat boodschapjes en dan terug naar het schip. Alleen sta ik na het boodschappen doen met een platte band. Klusje voor Willem dus! Niet nu, maar later. Vanavond bekijken hoe we morgen naar op de gunstigste manier naar het Kanaal van Zuid-Beveland kunnen komen. De weerberichten zijn redelijk gunstig, we moeten tussen 11.30 en 14.30 ver trekken naar Hansweert. Dus even verse broodjes halen morgenochtend en dan ergens rond 10.30/11.00 naar de sluis kachelen voor het volgende traject.