13 alweer - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu 13 alweer - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

13 alweer

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

14 Augustus 2016 | Nederland, Hellevoetsluis

Dinsdag, 9 augustus

Onrustig geslapen, te veel bezig met Merel en haar vakantiereisje naar Frankrijk. Moederinstinct zullen we het maar noemen. Kun je niets aan doen, heb je gewoon. Maakt niet uit hoe oud ze zijn.

Gister hebben we snel wat boodschappen gedaan en vandaag gaan we zoals gebruikelijk op onderzoek uit. Als we de Jan Blankenstraat m.b.v. internet hebben opgezocht blijkt dat we er gister al ongemerkt doorgefietst zijn. Het straatje ligt eigenlijk vlak bij het water waarin ook de jachthaven gevestigd is. Later gaan we kijken.
Eerst de boodschappen, daarna lunchen en weer op pad. Daarbij komen we weer door de JB-straat. Gewoon een straatje zoals er duizenden in Nederlandse steden zijn. Niet bijster bijzonder. Gister zat er een oude man op een stoeltje buiten die ons allervriendelijkst goedendag zei. Met een beetje geluk is hij er weer. Zijn stoel is leeg maar de deur staat open. Aanbellen? Maar hij komt al naar buiten en ik vraag of ik hem wat mag vragen? Ja natuurlijk. Hoelang woont hij hier al en weet hij wanneer de huizen zijn gebouwd. Antwoord: in dit huis woon ik 17 jaar, eerder woonde ik een paar straatjes verder en de huizen zijn in 1957 afgebouwd (?). Klopt niet helemaal met mijn gegevens. Er zijn foto's van mij op mijn 1e verjaardag in de JB-straat. En die kloppen wel met de gevels die we nu aantreffen. De houten kozijnen zijn alleen inmiddels van kunststof en voorzien van dubbel glas. Hij vraagt hoe de naam van mijn vader was. Glim, dat zei hem niet veel. Wel de naam Hans Dekker, een collega van mijn vader die er ook woonde, maar volgens hem eerst in een van de keten aan de andere kant van Hellevoet had gewoond, die speciaal voor de Rijkswaterstaatmensen waren neergezet. De man was vroeger werkzaam als schoenmaker en ze gingen toen wekelijks langs de huizen om schoenen op te halen die gerepareerd moesten worden. Wij staan bij de oneven kant van de JB-straat. Volgens mijn moeder woonden we in het 2e blokje van 6 huizen en er zijn nu 5 huizenblokken. Het laatste blok richting het water is pas later gebouwd. Achter de huizen van die kleine schuurtjes met een pad, de demp. Ik weet dat naast het pad een sloot met walllekanten vol met brandnetels lag, ik ben wel eens in die sloot terecht gekomen. Aan het eind was een weiland en daar liepen paarden. De schuurtjes en het pad zijn er nog, de sloot is gedempt en aangrenzend is er een voetbalveld. Daarachter zijn (veel) huizen gebouwd.
Het mannetje zegt dat ik aan mijn moeder moet vragen of de naam Krielaard haar iets zegt. Dat is een vrouwtje dat al vanaf de bouw in blok 3 woont. Ga ik doen. Ik heb mijn camera niet bij me, dus ik ga later vandaag nog wat foto's nemen. We vertrekken weer naar de haven, een klein beetje wijzer.

Wat kunnen we van Hellevoetsluis vertellen. Het bestaat ongeveer 4 eeuwen en is uitgegroeid van uitwateringskanaal van polderwater tot een belangrijke marinehaven van Holland met verdedigingswerken die toen uniek waren voor de lage landen. Het was het meest zuidelijke steunpunt van 'de Stelling van de monden der Maas en van het Haringvliet'. De kustbatterij was een belangrijk sluitstuk in de verdediging van de Hollanden. Veel van deze verdedigingswerken zijn nog steeds intact en te bezichtigen. Het oude middelpunt van Hellevoet is een soort stervormig lichaam rondom de binnenhaven. We fietsen eerst langs de sluis waardoor we gevaren zijn naar de rand van het water, het Haringvliet. Terug richting stad. Om bij de jachthaven te komen die midden in de stad ligt moet de brug open, dat gebeurt terwijl we daar staan te kijken. In die straat ook een gedenkplaat met de hoogte van het water op de bewuste 1e februari in 1953. Aan de andere kant van het water staat een vuurtoren. Dan links af naar de verdedigingswerken. Het is er druk, veel jongelui op fietsen, wel duidelijk toeristisch. Het is allemaal mooi gerestaureerd. Verder fietsend lijkt het alsof we op Curacao zijn met de gekleurde houten huizen langs de haven. Ziet er gezellig uit. We komen dan bij het Jan Blanken dok.
Jan Blanken (1755-1838) was Inspecteur-Generaal van de Waterstaat. Onder zijn leiding werd tussen 1798 en 1825 het Droogdok met pompgebouw gebouwd. Het was het grote moderniseringsproject van de oude marinebasis en technisch een hoogstandje. De bouwputten voor het pompgebouw en het kiel- en timmerdok werden met de hand gegraven. Voor het kieldok werden 3000 dennen heipalen gebruikt, voor het timmerdok 2000 en het pompgebouw is op 180 heipalen gebouwd. De stoommachine was van de Engelse firma Boulton & Watt.
Deze stoommachine werd gebruikt voor het leegpompen van de vestinghaven en later het droogdok. D.m.v. een schipdeur werd het Droogdok afgesloten van het Grootte Dok, door hem vol te laten lopen met water. Dan gaat hij drijven door het water uit te pompen. Vroeger was een schipdeur van hout, tegenwoordig van staat.
Als waterreservoir liep er een aquaduct van plm. 320 meter rondom het hele Droogdok, dat was het waterreservoir. Het water werd gebruik om branden aan houten en stalen schepen te blussen.
Dan is er nog het oude stadhuis met een prachtige gevel en de Waag. Het brandweermuseum en het lichtschip nr. 12, de Noord Hinder. Veel te zien dus voor zo'n klein stadje.

Woensdag, 10 augustus

Om 03.45 klettert de regen weer op het achterdek, net als gisternacht. Een paar klappen onweer en het is weer over. Komt mooi uit dat ik wakker ben, kan ik Merel nog even appen om te zien of ze wakker is. Haar wekker stond op 03.30 uur voor haar vertrek naar Frankrijk. Ze moet de trein van 05.29 hebben naar Schiphol. Ze was wakker. Nou maar hopen dat alles loopt zoals ze gepland heeft. Ik kan me dus weer omdraaien.
We gaan vandaag weer verder, de weerberichten zijn niet gunstig voor morgen. Vandaag kans op een bui maar ook zonnige perioden, wind NW 3. We moeten een stukje terugvaren op het Haringvliet en dan het Spui op naar Oud-Beijerland. Ongeveer 20-25 kilometer verderop richting Rotterdam. Om 11.05 zijn we er eigenlijk klaar voor en zien een zeilboot naar de sluis varen. Die draait om 11.15, we kunnen nog mee als we snel de motor starten. Het plan was vertrek om 12.15 maar we zijn klaar dus dat gaan we maar avonturen. Motor loopt, fenders zijn binnengehaald i.v.m. het uitvaren tussen de palen en de lijnen worden ingehaald. Op naar de sluis. 50 Meter ervoor springt het licht op groen, goed gegokt dus. Weer op het Haringvliet wordt het snel donker en komt er een behoorlijke bui aan. Zeiljassen liggen klaar. De bui loopt redelijk gunstig half langs ons en we worden niet echt nat. Halverwege het Spui weer een bui, maar nu serieuzer. Binnen sturen dus. Na een kwartier kunnen we weer naar buiten en zijn we bijna bij Oud-Beijerland. Er liggen 4 grote kruisers buiten de haven. Waarom? Is de keersluis dicht of is het zo druk? Het is dus zo druk. Daarom varen we door naar Rhoon, 2 km verderop. Daar is nog wel een ligplaats aan de meldsteiger. We hebben hier alleen wel te maken met het tij, ongeveer 1 tot 1,5 m en op deze plek geen drijvende steiger. Dus lange lijnen om het verschil te overbruggen.

Rhoon is een rustige haven, de stad is ong. 5 min. fietsen. We kijken tegen een zgn. griend aan. Een plek waar de watervogels bij eb uitrusten en fourageren. Om 16 uur is het laagwater en om plm. 22 uur hoogwater. Lijnen moeten we in de gaten gehouden worden, dan weten we zeker dat we er vannacht niet uit hoeven om ze te verlengen.
Net als de afgelopen dagen komt de zon er om een uurtje of 3-4 weer bij. Het blijft fris door de wind. Morgen wordt er regen voorspeld. We zien wel of we weer vertrekken of blijven liggen.
Als het weer hoogwater wordt komen er uit het niets een aantal lepelaars te voorschijn. Ze stappen rond in de modder en gebruiken hun grote platte snavel als filter om voedsel te vinden. Mooi gezicht. De ganzen die liggen te slapen komen langzaam los en drijven dan op het water.
Bijna half augustus kun je zien dat we weer langzaamaan naar het najaar gaan. De ganzen beginnen zich 's avonds weer te verzamelen en vliegen in hun bekende V-vorm. De groepen worden steeds groter. Voordat het echt donker is komt er een uiltje aan vliegen die op de mast van de zeilboot tegenover ons gaat zitten. Jammer, het is al te donker voor een foto.

ja, mijn moeder herinnert zich de eerder genoemde mevr. Krielaard. Zij woonde in het toen derde blok naast de familie Dekker.

Donderdag, 11 augustus

Compleet verregend. Zelfs de kachel aan gehad. Blijven liggen in Rhoon.
Behalve een praatje met de havenmeester is er weinig gebeurd.
Oh ja, tegen 19 uur kwam er een schip achter ons liggen en die hebben hun stroomkabel bij ons ingeplugd. Dat was het wel qua actie vandaag.

Vrijdag, 12 augustus

Vroeg op hoeven we niet, maar dat lukt niet echt. Om een uur of 7 lawaai boven ons hoofd op het dek. Het lijken vogels. Na een paar minuten gerommel en gedoe toch maar even kijken, moet toch een sanitaire stop maken. Ik zie dan nog net een ekster door het raam de kuierlatten nemen. Die scharrelde dus op het achterdek op zoek naar voedsel o.i.d. Weer terug tussen de vette lappen, maar een half uur later schrikken we allebei wakker. Er vaart schijnbaar een schip (of meerderdere schepen) langs de havenmonding met een enorme zuiging. We klappen met een enorme klap tegen onze lijnen aan en zitten allebei rechtop in bed. Dat is gelukkig snel weer over. Je ben dan wel gelijk goed wakker!
Het is nog steeds grauw en grijs. Het regent niet meer. Havenmeester is er rond 10 uur en je kunt duidelijk merken dat het tegen het weekend loopt. Het is iets drukker in de haven.
We spreken af dat we rond 12 uur gaan vertrekken, het wordt een half uurtje eerder.

De afstand naar Vlaardingen is ongeveer 15 km. We varen de Oude Maas af, onder de Spijkennisse- en de Botlekbruggen door. Dan rechtsaf de Nieuwe Waterweg op, de haveningang naar Vlaardingen ligt 2 km verderop aan de linkerkant. Dus moeten we oversteken tussen de zee- een riviervaart door. Er vaart vanaf Rhoon een kleine kruiser voor ons die keurig netjes de weg voor ons baant en aangeeft hoe we moeten varen. Lekker makkelijk. Bij Vlaardingen krijgen we een brug, een sluisje en twee bruggen en dan zijn we in de haven en het centrum van de stad.
Je kunt in Vlaardingen kiezen tussen de Gemeentehaven en de WSV. Wij gaan voor de Gemeente-haven en leggen daar aan, via www.aanuit.net. Voor we de sluis invoeren heb ik een inlogaccount aangemaakt zodat we via die site kunnen aanmelden en betalen. Betaling gebeurt achteraf. Is eigenlijk wel een mooi systeem. Je betaalt gewoon het tarief voor water en elektriciteit wat je in een woning ook betaald en ook het liggeld. Dus je logt in en geeft de code door die op de palen op de steiger vermeld staan. Als je vertrekt, meld je weer af.
Vrij snel even gauw boodschappen doen om brood te scoren. Terug naar de haven en daarna opnieuw Vlaardingen verkennen. Het ziet er leuk uit. Oude gevels en mooie straten en het zonnetje schijnt weer. Heerlijk! Maar de batterij van de fiets van Willem is leeg en we gaan weer terug. Morgen maar verder kijken. Door de platanen die langs de haven staan hebben we geen zon op het achterdek, we verleggen het schip een stukje daardoor kunnen we een tijdje in de zon zitten. Er komt nog een schip achter ons liggen en er vaart nog een schip langs dat verderop gaat liggen. Kortom het is rustig. De schepen aan de andere kant van het water bij de WSV liggen wel in de zon, onthouden voor een eventuele volgende keer dat we hier zijn.
Het lijkt ons wel leuk om morgen in Delfshaven te overnachten. Dat is een van de mooiste stukjes van Rotterdam. Moeten we wel zeker weten dat we daar een plek hebben, dus eerst even bellen. Dat is ook een stukje van niks. Een paar kilometer verder maar. Dicht bij het centrum van Rotterdam.

Zaterdag, 13 augustus

Vandaag voor de verandering weer eens een grijze dag. Koud is het niet en het KNMI belooft dat het droog blijft. Af en toe doet de zon wel een poging maar echt overtuigd is het niet.
Terwijl we op het achterdek aan ons kopje koffie en thee zitten stopt er een man op een fiets.
Wit gestreken overhemd, nette zwarte broek, iets van een marifoon aan zijn riem, de havenmeester? Inderdaad. We vragen wat we voor hem kunnen doen. U heeft zich niet aangemeld voor het verblijf in de haven. Het systeem is pas in gebruik genomen en het publiek doet het nog wel eens fout. Zo ook wij. Ik heb ons keurig aangemeld voor de elektriciteit maar niet voor het verblijf. Als ik opnieuw op de site inlog, klopt het helemaal. Nu zit er een extra tabblad tussen voor het verblijf. Gisteren nog niet. Wij vroegen ons ook al af hoe ze aan de gegevens van de schepen kwamen. Dat moet je zelf invoeren. Nu is het wel geregeld. Bijkomend voordeel is nu dat we als we blijven liggen ook de tweede dag gratis kunnen liggen. Standaard betaal je niet voor de eerste dag. Onze excuses aan de havenmeester, maar hij maakt er geen punt van. We hebben een mazzeltje!

Gaan we naar Delfshaven of blijven we nog een dag in Vlaardingen? Ik kijk de gegevens nog een keer na en ontdek dan dat de sluis waar we door moeten zondags niet wordt bediend. Dus moeten we vandaag door gaan of pas maandag. Eerst maar eens bellen of er een ligplaats is. Dat is geen probleem, maar als er doorgevraagd wordt horen we dat de bewuste sluis t.e.m. 22 augustus helemaal niet wordt bediend. Er wordt momenteel groot onderhoud op uitgevoerd. We kunnen helemaal niet in Delfshaven komen. Een andere mogelijkheid is de historische erfgoedhaven ook in het centrum van R'dam. Daar kunnen we liggen, is geen oponthoud. Je moet alleen ongeveer 30 min voor je er bent vragen of de bruggen, het zijn er 2, gedraaid kunnen worden. We gaan voor de erfgoedhaven en vertrekken richting sluis. De ingang naar deze haven ligt tussen km 1000 en 999 op de linkeroever. Het is 11 km verderop. Op het eerste gedeelte van de Nieuwe Maas is het rustig. Als we dichter bij het centrum komen worden we omringd door snelvarende watertaxi's, een paar Spido-schepen waarmee je een rondje havengebied kunt doen, een soort pont die steeds van de ene naar de andere oever vaart en af en toe een vrachtschip. Het water is behoorlijk woelig door alle water-bewegingen, vooral die watertaxi's veroorzaken golven. Vlak voor de Erasmusbrug bel ik naar de Boerengatbrug om ons aan te melden. Als we op de hoogte van die brug zijn komt er net een vrachtschip aan, die laten we passeren, steken over en varen dan naar de brug. Die wordt bijna direct geopend, de tweede brug duurt iets langer en varen we de erfgoedhaven in. Ziet er leuk uit. Halverwege is het havenkantoor en Nico, de havenmeester wijst ons een ligplaats. We moeten omdraaien en dat lukt maar net, er is weinig ruimte. Een kwartier later liggen we vast. Het schip dat voor ons ligt wil morgen om half 10 vertrekken. Doordat wij achter hen liggen kunnen zij niet ongehinderd uit de box en moeten we morgenochtend dus verkassen. Of in elk geval zorgen dat zij eruit kunnen. Dat wordt de wekker zetten, want we slapen daar anders geheid doorheen.
Het centrum van R'dam is ongeveer 7 min. lopen. We zitten vlak bij de nieuwe Markthal. Die wilden toch zien, dat kan morgen. Verder zien we wel. We liggen niet al te ver van de woning van Marco, Metteke en Berber en kunnen nog wel iets afspreken voor morgen.