Het laatste verslag (nr. 15) - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Het laatste verslag (nr. 15) - Reisverslag uit Hellevoetsluis, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag (nr. 15)

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Willem en Carina

21 Augustus 2016 | Nederland, Hellevoetsluis

Donderdag, 18 augustus

Ligdag, weinig te melden. In de loop van de dag komen er nog wat schepen aanleggen bij Dekker Watersport. Even iets regelen in de winkel of blijven liggen.
Merel komt vandaag uit Bordeaux terug na haar weekje bij Meriam in Perigeux. Ik vraag haar of ze het leuk vindt als ik haar van Schiphol ophaal. Ja, fijn, is het antwoord. Ze landt om 18.35 en als ze meldt dat ze daadwerkelijk is geland stap ik in de auto die ik eerder vandaag bij haar woning heb opgehaald. Het gaat goed totdat ik het Schipholtunneltje inrijd. File!! Van 2 naar 1 baan en dan verderop komt de baan vanaf de andere kant erbij. Ritsen dus op dat punt. Daar staat ook de marechaussee en er worden een paar auto's uitgepikt. Inmiddels doe ik 2x zo lang over de afstand als in een normale situatie. Het is even niet anders. Na het marechausseee-punt kan ik eindelijke doorrijden. Merel staat bij Departure 3. Ik bel en dan zie ik haar al heel gauw. Ook daar veel politie en marechaussee. Ok, koffer achter in en snel weer naar Zaandam.
We hebben zo langzamerhand honger gekregen. Even Willem bellen dat Merel toch mee-eet. Dat kan gelukkig, had ik met boodschappen doen al rekening mee gehouden.
Even de verhalen van Merel aanhoren, eten en dan gaat ze weer naar huis naar haar mannetjes.

Vrijdag, 19 augustus

Kwart over 9 wakker, schip klaarmaken voor vertrek, fietsen aan boord zetten, stroomkabel loskoppelen en dag zeggen in de winkel van Dekker. Om 10 uur vertrekken we naar de Zaan. Door de sluis en de bruggen over de Zaan varen we via het Noord-Hollands Kanaal naar Alkmaar. Rustige tocht en om 15 uur zijn we ter hoogte van de plek waar we ook op de heenreis hebben gelegen. Havenmeester geeft aan dat we daar kunnen gaan liggen, misschien moet het bootje wat er net heeft vastgemaakt een metertje naar achter opschuiven dan kunnen we er zeker tussen, maar ze komt er snel even aan om te kijken. Tegen de tijd dat ze er is, liggen we al bijna vast.
We besluiten om de vakantie af te sluiten met een etentje bij Vito. Prima Italiaans restaurant, een echte aanrader. Bijna alle tafels zijn bezet, er is net nog een tafeltje voor ons. Het eten is heerlijk en het wijntje ook. Eenmaal uitgegeten regent het sinds lange tijd weer eens. Morgen de laatste etappe naar Den Helder. We gaan naar Teerenstra, de schade moet worden hersteld en het schip moet het water uit voor een antifouling behandeling en plaatsing van nieuwe anodes. Willem heeft geregeld dat we daar morgen in de loop van de dag kunnen liggen. Dan gaat de RS begin volgende week het water uit en kunnen we aan de bak.

Zaterdag, 20 augustus

Half tien vertrekken we voor de laatste tocht (voorlopig). Dit wordt weer een 'bruggendag'. In Alkmaar kunnen we vlot door de eerste 3, de 4e is de spoorbrug en wordt op vaste tijden gedraaid door de NS. Nummer 5 is hoog genoeg en kunnen we onderdoor en dan krijgen we nummer 6 die weer open moet. Het gaat eigenlijk heel snel.
Dan de eerste vlotbrug bij Koedijk. En zo gaat het een tijdje door.
De wind was vanmorgen ongeveer west 3 en wordt naarmate de dag vordert steeds harder en komt van achter, soms schuin van achter. Dat maakt het niet makkelijk bij de bruggen. Daar komt bij dat we soms langer dan gebruikelijk moeten wachten op een opening omdat het erg druk is op het water. De brugwachters bedienen vaak meerdere bruggen en dat gaat niet goed tegelijkertijd. Bij Burgervlotbrug wordt het wel erg lastig. Lang wachten, veel wind half van opzij, half van achter en we worden alle kanten opgezet behalve de goede. Het lukt uiteindelijk om aan een paal aan te leggen, maar dat gaat ook niet goed. Dus weer los. Dan zit de lijn vast aan de paal. Met veel geweld achteruit schiet die uiteindelijk toch los. Gelukkig gaat dan het licht van de brug op groen en kunnen we verder. Dat was wel de vervelendste doorgang, de rest gaat redelijk goed. Op VHF 20 horen we ook dat andere schepen het soms behoorlijk moeilijk hebben, we zijn echt niet de enigen. Ondanks de wind is het toch een mooie dag. De zon schijnt meestal.
Om 14.10 varen wij bij Teerenstra naar het ponton. We hebben afgesproken dat we daar gaan liggen tot maandag en dan verder met Herman gaan overleggen hoe en wat we gaan aanpakken. Op zich lukt dat afmeren prima, maar als we dan de fietsen en de spullen van boord halen die we gelijk willen meenemen gaat het lijkt het nóg een tikkeltje harder waaien. Het kan natuurlijk ook komen doordat de wind om de grote loods heen blaast. Ik kan bijna tegen de wind 'inhangen'. Merel even laten weten dat wij er in elk geval zijn, zodat ze de auto kan terugbrengen en dan op de fiets bepakt en bezakt naar huis. Willem fietst ver voor mij uit en is dus als eerste bij de achterpoort en wie staat daar te wachten alsof we helemaal niet bijna 3 maanden weggeweest zijn? Ja wel, de buurpoes Baco. Staat te blèren alsof ze uitgehongerd is en een week geen eten heeft gehad. Zo ziet ze er ook een beetje uit, zo mager als een lat. Er is in elk geval dus een creatuur die blij is dat we weer thuis zijn!!

En dan stap je de tuin binnen en denk je whow! Wat is alles gegroeid............... De appelboom bezwijkt bijna onder het gewicht van alle appels. De vlinderboom, hibiscus, de hebe, de trompetboom groeien tegen de klippen op. Eigenlijk is alles supergegroeid en er moet flink gesnoeid worden, maar het ziet er verder prima uit.

Na 226 motoruren en 782,5 mijl/1486,8 kilometer zijn we voorlopig weer thuis. De verhalen zijn verteld en het gewone leven gaat weer verder.

• 22 Augustus 2016 - 10:58

Jose:

Welkom back, en we hebben weer genoten van alle verhalen. Xx

• 22 Augustus 2016 - 13:00

Ben Glim:

welkom thuis. Wanneer staat de appeltaart klaar?

groet,
    Ben

• 23 Augustus 2016 - 06:48

Metteke :

Lekker weer thuis, jammer voor ons, wordt weer een een stuk langer rijden om langs te komen :D!
    X m, m&b