Bijna verder - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Bijna verder - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Bijna verder

Door: Carina

16 Juni 2014 | Nederland, Kampen

Dag 14, zaterdag 14 juni

Er zijn toch behoorlijk veel mensen die tv aan boord hebben want de opkomst in de Taveerne was niet overweldigend. Willem heeft de hele wedstrijd gezien, ik ben tijdens de pauze aangeschoven. Het doelpunt van Van Persie veroorzaakte een grote juichkreet en niet alleen in de Taveerne maar ook in dit gedeelte van Kampen. Het was ook een mooi doelpunt natuurlijk. En dan daarna de volgende 4. Ik kan met mijn ’lekenogen’ alleen maar de conclusie trekken dat ze meer dan verdiend hebben gewonnen.
Zo vol als de haven gistermiddag en –avond was, zo leeg en rustig is het vandaag. De ST10 of ook de Stien is vanmorgen verplaatst naar de andere kant van de steiger met een klein motorbootje erachter. Tot nu toe zijn er ongeveer 5 schepen bij gekomen. De haven is nog behoorlijk leeg.
Het was vanmorgen grijs en een beetje kil, we hebben een kort buitje gehad, de wind zit in de oosthoek en is behoorlijk in vergelijking met de voorgaande dagen en vanmiddag schijnt de zon weer en is het lekker buiten.
Zitten we aan het eind van de middag lekker te genieten op het achterdek komt er opeens een blauwe Fiat Punto het haventerrein opgereden, kenteken begint met 20. Komen Metteke en Marco op visite, hartstikke leuk!!! Dat is nog eens een leuke verrassing voor vaderdag, Willem vindt het ook super….. Slaapzakken mee om een nachtje aan boord te slapen. Ik zou net aan het eten beginnen, maar dit verandert de zaak natuurlijk wel. We hadden al in ons hoofd om morgen bij de Griek te gaan eten, dat draaien we nu maar om, maar ik moet wel even naar Appie voor brood voor het ontbijt morgenochtend.
De Kamper Griek vond ik een beetje tegenvallen, wel eens beter gehad. Maar het was wel gezellig. De avond verder pratend onder het genot van een al dan niet alcoholische versnapering doorgebracht. Het is de eerste keer dat het bed in de dinette voor gasten wordt gebruikt. Er moeten eigenlijk nog gordijntjes komen, want anders is het erg licht morgenochtend. Ook voor het vluchtluik. Het lukt om het redelijk donker te krijgen.

Dag 15, zondag 15 juni

Uurtje of 9 allemaal opgestaan. Het weer valt een beetje tegen, bij vlagen een koude wind. Na het ontbijt ga ik douchen en de rest gaat Kampen even in, op zoek naar de woninginrichtingwinkel waar we prachtige meubels hebben zien staan. Willem kan de winkel alleen niet terug vinden. M + M gaan om een uur of 1 door naar de ouders van Marco in Zaandijk.
Vandaag vertelde Wiebe dat de zalmschouwtjes weer terug uit Giethoorn komen ergens deze week. Waarschijnlijk blijven ze dan tot zondag liggen. Zaterdag is er een haven-bbq. Ik hoop toch dat wij dat niet meemaken.

Dag 16, maandag 16 juni

Het regent en het is grauw en kil.
10.30 - Een verlossend telefoontje van Frederic. Hij is onderweg naar Kampen en heeft onze keerkoppeling gereviseerd achter in de auto liggen. Tussen 11.30 en 12.00 verwacht hij in de haven te zijn. Mooi!!! Kunnen we ondertussen de vloer vrijmaken zodat het joekel er weer in kan. Nu maar hopen dat de montage geen extra problemen oplevert.

12.00 Frederic en Harmen (de sterke man) zijn er weer. Samen met Wiebe wordt de keerkoppeling uit de auto in een kist gezet, naar het schip gereden en met vereende krachten aan boord en in de salon gehesen. Het gaat redelijk goed en makkelijker dan er uit. Kist onder in het schip geplaatst naast de motor(dan hoeft het apparaat onder in het schip niet meer opgetild te worden) en voorzichtig de keerkoppeling naar beneden laten zakken. Dat gaat betrekkelijk eenvoudig, kost wel moeite maar dan moet het apparaat tussen de schroefas en de motor worden gehangen. De ruimte daarvoor is erg beperkt en je moet goed kijken dat je geen andere onderdelen beschadigd. Het heeft de nodige voeten in aarde maar uiteindelijk lukt het toch. Ook tijdens deze krachtsinspanning is de heer regelmatig aangeroepen. De bouten er in en dan zit ie weer vast aan het motorblok. Even pauze om de suikerspiegel weer op peil te brengen na deze krachtsinspanning. Voor deze laatste exercitie geldt dat eruit makkelijker ging dan erin. Daarna wordt de keerkoppeling aan de schroefas bevestigd en moet het motorblok nog vast en uitgelijnd worden. Het is wel even werk. Ook de uitlaat moet weer worden vastgemaakt. De kachelpijp en bediening van de motor moet ook nog vast.
Ondertussen loopt de haven ook weer vol en het is een raar geluid als je onder in het schip zit en de schroef van een ander schip hoort.

Om 15 uur gaat Harmen weg want de sterke man is niet meer nodig en Fr. kan het verder alleen af eventueel met hulp van ons. Hij gaat lekker door tot 17 uur, dan moet hij naar huis, kinderen van het kinderdagverblijf halen enz. Morgen om 9 uur komt hij weer om de klus af te maken. Nog 1 – 1 ½ uur werk, alles nalopen en dan proefdraaien. Maar zoals het nu is kunnen we morgen weer verder en hebben we de 14 dagen in Kampen vol gemaakt.
De havenmeesters zijn net weggegaan en nu komen er nog een paar grote motorboten binnen, met zijn allen leggen we ze vast en ze zijn helemaal happy.

• 16 Juni 2014 - 21:12

Heddy En Harry.:

Jeetje wat een verhalen weer, zeg!! Allemaal pech en 2 weken later van start als gepland. Maar wij hopen dat het nu allemaal voorspoedig gaat. Wat wij begrijpen, gaan jullie morgen proberen verder te gaan. Nou ja als alles gerepareerd is, moet dat lukken.... Veel geluk en vaar plezier, liefs Harry en Heddy.

• 17 Juni 2014 - 12:12

Mam:

wat een verslag weer,ik hoop voor jullie dat alles gelukt is en de reis kan beginnen
    goede reis en veel plezier dikke knuffel Mam