Duitsland - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Duitsland - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Duitsland

Door: Carina

22 Juni 2014 | Nederland, Kampen

Dag 19, donderdag 19 juni

Vertrek: 9 uur uit Zutphen. Uit de haven slaan we linksaf om verder stroom opwaarts de IJssel af te zakken. Het is een koude dag, temperatuur ongeveer 16 graden en afhankelijk van de bochten in de rivier hebben we de wind af en toe flink op de kop. Het is net als gisteren niet druk met schepen, stroomopwaarts al helemaal niet, stroomafwaarts wel flink wat jachtjes en een stuk of 8 binnenvaartschepen.

Het is toch wel fijn zonder masten, je hoeft voor geen enkele brug te wachten. Op een gegeven moment begint het te regenen en gaan we binnen sturen. Doordat de masten eraf zijn ligt het schip aan de voorkant veel hoger op het water en is het moeilijker om over de preekstoel naar voren te kijken. Het regent niet lang dus we kunnen snel weer naar buiten om te sturen. Dan hebben we veel beter zicht.
Zo langzamerhand word je alleen wel koud ondanks dikke kleding en handschoenen aan. Als je dan naar het toilet gaat komt je in een heerlijk warm hokje, zo vlak bij de motor. We hebben gewoon een knuffelmuur, heerlijk.

Om 14.45 draaien we de IJssel af en varen de Neder Rijn op. Dat is stroom mee en scheelt wel even in de snelheid. Laagste snelheid tegen stroom was 3,5 mijl, nu gaan we met een gangetje van zelfs 6,8 mijl het water door. De havenmeester vangt ons op in Arnhem en we liggen op de kop van een steiger. Het schip ligt om 15.30 vast en dan kunnen we gaan betalen. We blijven 2 nachten hier, want er moeten nog wat dingetjes geregeld en gekocht worden.
Doordat de IJssel op sommige stukken is verlegd is de rivier korter geworden, ongeveer 9 kilometer. Daardoor hebben we maar 45 kilometer afgelegd. Aan het begin van de Gelderse IJssel ligt op de oever een grote diary-farm. Er liggen heel veel koeien te herkauwen en zie ik het goed een kameel. Maar ook 2 dromedarissen. Gek gezicht in het Nederlandse groene landschap. Je verwacht die beesten in het zand!
Het eerste schip wat we zien als we in de haven komen is de Bluemoon van Robin en Evelyn. Ze zijn momenteel niet aan boord dus die spreken we later wel.

Even contact leggen met de familie, er is met eten op ons gerekend en José komt ons zo halen. Wel zo fijn, we hebben de fietsen wel mee, maar ze wonen toch hoog op de Arnhemse berg.

Dag 20, vrijdag 20 juni

Robin en Evelyn vroegen gisteravond nog of we als het niet te laat werd aan boord kwamen. maar dat kwam er niet meer van, ze zijn vanmorgen vertrokken richting Zeeland.
Lekker gegeten met Roos en José. Robbie moest helaas werken en hebben we gister niet gezien. We maken het niet te laat, zijn best wel moe na een dag in de wind. José en Roos brengen ons naar de boot terug en blijven nog even aan boord. Roos heeft dit schip nog niet gezien. Vindt het wel tof maar is geen ‘watermens’.
Vroeg naar bed en dus eigenlijk ook vroeg weer op, ondanks het feit dat we helemaal niet vroeg op hoeven. We moeten vandaag wat boodschappen doen, wat financiële zaken regelen, een zonnedoek naaien bij José, maar daarvoor moet ik eerst naar de markt. En nog wat dingetjes voor het vertrek uit Nederland.

Zo hoort een markt te zijn, volop kramen, volop mensen. Heerlijk. Vandaag is het stoffenmarkt en dat betekent ook echt veel stoffen. Niet maar 1 kraam maar tientallen. Ik vind een stofje wat ik kan gebruiken om een zonnedoek te maken, klosje garen erbij, wat groente en brood gekocht en en weer terug naar het schip. Aan deze markt kunnen ze in Den Helder en menig andere lokatie een puntje zuigen. Terug naar het schip.

Na de lunch gaan we wat boodschappen doen en net als we bij de fietsjes staan en terug willen rijden belt Rob (waar zijn jullie??). Daar en daar en we komen eraan. Samen met Rob ga ik later de bult op naar de Leeuwerikstraat. En als ik zeg bult bedoel ik ook bult. Als ik in Arnhem zou wonen dan eiste ik ook een elektrische fiets!!
Rob heeft een oudere Spartamet op benzine en samen tuffen we naar boven. Als we bijna boven zijn moeten we even stoppen. Het lijf roept even stop….. Maar we zijn er bijna, nog 150 meter en we kunnen uitrusten.
Naaimachine te voorschijn halen en het zonnedoek maken. Dat is gelukt, nu alleen nog een paar magneten scoren en we kunnen het gebruiken tegen de zon aan de buitenkant van het schip. Alhoewel je je met het huidige weer kunt afvragen of het nog echt warm wordt.
Na een paar uur ben ik klaar en stap weer op het fietsje, Naar beneden is veel eenvoudiger dan naar boven!! Ik rijd een klein beetje verkeerd en kom iets verder uit dan ik wil, maar uiteindelijk ben ik 5 minuten later dan gepland bij het schip en kan de fiets weer aan boord.
Willem heeft intussen het eten voorbereid en een half uur later kunnen we aan tafel. Morgen willen we bijtijds weg. We moeten alleen nog wel een fles gas kopen, daar zijn we nog niet aan toe gekomen. Het bunkerstation ligt ong. 2 mijl richting Nijmegen. Daarna kunnen we omdraaien en naar Duitsland varen.

Dag 21, zaterdag 21 juni.

Gisteravond toch nog water kunnen laden in de haven. Onze slang was tekort maar een van de vaste havenmensen was zo vriendelijk ons zijn waterslang te lenen. Voorlopig hebben we dus weer voldoende water.
Vandaag is ook Marco jarig (30). Er is gister een kaart op de bus gegaan, hopelijk wordt die vandaag bezorgd. Nog wel even bellen. Dat bellen wordt een sms-je.
8.20 Vertrek uit Arnhem. Het weer ziet er veelbelovend uit, veel beter en warmer dan gisteren. Achter het langzaam oplossende wolkendek komen de mooiste vliegtuigstrepen te voorschijn.
Als we de haven uitvaren moeten we even inhouden want er komt een Belgisch binnenvaartschip, de Catania, langs en dat heeft voorrang. We draaien achter dit schip richting Pannerdens Kanaal. Er is weinig verkeer. We hebben net de beweging ingezet om de Catania voorbij te lopen als die via de marifoon aangeeft over bakboord te willen draaien om daarna de IJssel op te draaien, schijnbaar lukt dat vanaf Arnhem niet. Wij er dus snel voorbij zodat die meneer zijn gang kan gaan.
Na het Pannerdens Kanaal draaien we de Boven-Rijn op. Op dit punt splits de Rijn zich in de IJssel en de Waal en het is er behoorlijk druk. Er liggen daar ook 2 bunkerstations waar veel gebruik van wordt gemaakt. Om 10.15 passeren we Tolkamer dat is ongeveer de grens tussen Nederland en Duitsland en varen we verder naar Emmerich. Je merkt echt dat het verkeer zich hier wat stabiliseert en het scheepvaartverkeer wordt rustiger. Er is weinig oponthoud, de stroming valt mee en we kunnen een vaart lopen van ongeveer 4 kn. Er zijn in Duitsland veel minder havens dan in Nederland en ze liggen behoorlijk ver uit elkaar. We moeten van te voren vaststellen waar we willen liggen.
We passeren Emmerich en Rees. Bij km 842 komen we langs Kalkar. Tegenwoordig is dat een groot pretpark en in vanaf het water kunnen we diverse spectaculaire attracties zien. Op de andere oever is een brandweerteam aan het oefenen, maar het lijken meer kleine kinderen die elkaar nat spuiten. Heb van beide de nodige foto’s gemaakt met de telelens, ik hoop dat ze gelukt zijn. Dat zijn eigenlijk de 2 hoogtepunten van dit vrij saaie traject. De oevers zien er steeds hetzelfde uit en qua natuur is er weinig bijzonders te zien. Wat ganzen en je hoort de scholeksters en kwikstaartjes.

De kilometertelling stond bij Arnhem op 881 en we liggen nu in een haventje vlak bij Wesel op kilometer 816,8 km. Aanlegtijd is bijna 17 uur. We hebben dus bijna 64 km. afgelegd in ruim 8 ½ uur. Een gemiddelde snelheid van 8 km p/u. Niet slecht. We liggen in een soort kommetje waarin 2 verenigingen een haven exploiteren. Vlak naast elkaar. (We hebben niet gevraagd hoe de burgemeester van Wesel heette.. haha.)

Dag 22, zondag 22 juni.

Het is 8 uur ’s avonds. Wat een lange dag.!! We zijn vanmorgen om half 9 vertrokken uit Wesel . Prachtig weer. Na de 1e grote brug bij km. 803 wil Willem dichter bij de linkeroever gaan varen en opeens een enorm geraas, we varen over het grint van de bodem. Gauw weer terug richting midden van de rivier. Was wel even schrikken.
Om 12 uur zijn wij bij km 793. Het is heel druk op het water ondanks het feit dat het zondag is. Het is wel opvallend, de meeste vrachtschepen zijn Hollands en voorzien van een of andere oranje voetbalvlag. Minstens 80%. Soms zitten we een beetje klem tussen al die schepen, maar met beleid loopt alles goed af. Het is niet zo leuk varen, veel industrie, grote krachtcentrales en er is eigenlijk niet veel te zien. Een beetje saai. Ik hoop dat het verderop toch leuker wordt. Door de tegenstroom varieert de snelheid erg, tussen de 2,9 en 4,4 knopen. per uur. Wat we wel regelmatig zien zijn waterlopen die hun water in de Rijn laten vallen.
Bij km. 781 passeren we Duisburg. De pegel staat op 2,67. Dat is de waterstand. Aan de hand daarvan kun je bepalen of je ergens kunt binnenlopen. Dat binnenlopen proberen we bij Krefeld bij de CYC te komen. Ik heb vooraf gebeld er is plaats maar onze diepgang kan moeilijkheden opleveren. We moeten helemaal links aanhouden zegt de mevrouw. Dat doen we maar we lopen gigantisch vast in een zandbank en het kost de nodige moeite om los te komen. Geschrokken varen we dus maar door naar Düsseldorf. Daar zijn diverse havens, maar de eerste 3 zijn ook klein en te ondiep, komen we nooit binnen met onze 1,70-1,80 diepgang. Er staat in het boek een haven aangegeven voor schepen tot 20 m. Die gaan we dus maar vinden. En dat lukt uiteindelijk, na de tweede poging aanleggen liggen we wel op een mooi plekje. Misschien blijven we wel 2 dagen liggen. Het varen op de rivier is erg intensief. We zijn het natuurlijk absoluut niet gewend. Die grote schepen en andere regels.
Een daarvan is het tonen van een blauw bord met knipperlichtjes erin. Dat betekent dat je elkaar stuurboord/stuurboord passeert. Ivm de stroming is dat voor de Talfahr (stroom af) gunstig, maar ook gunstig voor de Bergfahrt (stroom op). En stroomafwaarts heeft met het oog op de snelheid en moeilijker manoeuvreren van de schepen voorrang.
Al met al een zeer vermoeiende dag doordat we er niet op gerekend hadden zolang te moeten varen (anders waren we vroeger vertrokken) en de verschillende momenten dat het erg druk was. Maar we hebben het weer overleefd en gaan vrolijk verder met onze reis.
We hebben sinds ons vertrek uit Den Helder al 360 kilometer afgelegd. inmiddels

• 22 Juni 2014 - 22:54

Heddy En Harry:

Wat een verhaal weer...!!! Ook wel erg spannend hier en daar...!! Goede reis verder

• 23 Juni 2014 - 11:05

Sera Andringa:

Dag schippers,
    net jullie reisverslag t/m gisteravond gelezen. Die spannende momenten van vastlopen...het kwam allemaal weer naar boven. Vroeger vaak genoeg meegemaakt, wat een ge..... Jullie een rustdag, ik ook tot een uurtje of drie, dan komen er weer kids voor begeleiding. Nét niet klaar als voetbal begint, maar ik mis maar een kwartiertje. Deze week alleen vandaag, dinsdag en woensdag werken en dan ga ik met mijn moeder en Isa naar Londen voor vier dagen. Isa en ik zijn er dus niet bij zondag om de 80 jaartjes mee te vieren. Gelukkig is de familie best uitgebreid, valt vast niet op!
    Relaxte week. Daarna afbouwen naar de vakantie toe, want 12 juli staat Griekenland op de rol. Zin in zon, zee en lekker eten! Nog effies!
    Voor jullie ook mooi weer, niet teveel gedoe op de vaarwegen en hoop dat de omgeving boeiender wordt, want daar doe je het tenslotte ook allemaal voor, nietwaar.
    Liefs vanuit Haarlem.

• 23 Juni 2014 - 11:46

Cees En Nel:

Na alles aandachtig gelezen te hebben denk ik dat jullie intussen de hele vaarwereld aankunnen.
    Wat een prachtige weergave van wat je allemaal meemaakt en wat niet is kan nog komen. Jullie zijn er klaar voor. Het zit niet altijd mee zeg maar om een understatement te gebruiken. Late we er nu gewoon vanuit gaan dat alles soepeltjes gaat verlopen en dat je eindelijk volop kan genieten van de reis waar je al heel lang naar toe hebt geleefd. Hier gaat alles wel ok. Bijna reces.... nog een week. Kleinkind Neve gaat geweldig maar dat volg je vast wel via Facebook. Kijken uit naar het volgende verslag. Liefs uit Santpoort Zuid.

• 24 Juni 2014 - 13:57

Wiebe:

ik lees het al jullie zetten de pas er goed in,maak er een mooie reis van en laat ons maar mee genieten van jullie verhalen en belevenissen.
    groeten uit kampen wsv de buitenhaven