Nr. 5 - Reisverslag uit Alhaurín de la Torre, Spanje van Willem en Carina - WaarBenJij.nu Nr. 5 - Reisverslag uit Alhaurín de la Torre, Spanje van Willem en Carina - WaarBenJij.nu

Nr. 5

Door: Carina

07 Maart 2019 | Spanje, Alhaurín de la Torre

Donderdag
Op het honk gebleven. Willem heeft na het broodhalen nog een leuk weggetje gevonden in het achterland. Dat gaat hij mij later deze week laten zien.

Vrijdag
Gisteravond uitgezocht wat we vandaag doen. Richting Anquetera en dan halverwege afslaan en via Colmenar naar Alhama de Granada. Door de bergen. Eerst een stukje van de Montes de Malága, daarna langzamerhand richting de Sierra Nevada via de Sierras de Tejeda en Almijara. Het is eigenlijk vanaf Malága tot Alicante/Benidorm een grote bergketen. Ze heten alleen allemaal anders. De Sierra Nevada is wel het hoogst en ruigst. In de verte zie je de besneeuwde bergtoppen duidelijk liggen. Het is ook glashelder.
Met behulp van dammen zijn in dit gebied grote meren ontstaan. Goed voor de recreatie. Op deze tocht komen we er 2 tegen. Bij de eerste gaan we even rondkijken. Verder in het seizoen kun je hier kajaks e.d. huren en in het water zijn wat stukken d.m.v. boeien afgezet voor zwemmers. Nu kun je hier een kanon afschieten, dan komt er niemand kijken! Ongemerkt hebben we een behoorlijke afstand gereden en het duurt best even voordat we een weg terug gevonden hebben zonder al te veel om te moeten rijden. Het was een mooie tocht.

Zaterdag
Boodschappen, weinig actie en genieten van het zonnetje in de tuin.

Zondag
Oh, oh, oh, het blijft echt heerlijk weer. Elke dag opstaan, het luik in de slaapkamer omhoog en dan is ie er weer, het zonnetje. Ik begin bijna te verlangen naar een fikse regenbui!!
Elke zondag is er in Torremolinos een rommelmarkt. Het doel van vandaag dus. Ik heb gisteravond uitgezocht waar precies en het adres in de routeplanner gezet. Dat gaat alleen niet helemaal goed.
Als we langs het grote huis naar de straat lopen is Manuel net terug van de markt in Cartáma. Hij heeft een tas vol groenten bij zich, geheel biologisch verantwoord geteeld en vers natuurlijk.
Een aantal dagen geleden had hij mij al gevraagd of we met hem mee willen naar een soort open dag van de Botanische tuin in Malága. Hij is lid van die club. Moet een prachtige tuin zijn, dus ik had al ja gezegd. Vanmorgen vroeg hij of we voor komende donderdag al iets gepland hadden en dan met hem meegingen. Nog niet echt dus en we gaan graag mee. Hij had eerder al mooie foto’s doorgestuurd en zou nog wat extra informatie geven in de vorm van boekjes. Die afspraak staat dus, donderdag om 08.45 rijden we achter hem aan naar de tuin.
Op naar Torremolinos. Niet zo ver, maar de routeplanner leidt ons naar een industrieterrein ipv naar de rastro. We komen op de snelweg terecht, dus weer terug. Ik had ongeveer gezien waar we moesten zijn en dat was redelijk snel gevonden. Auto geparkeerd en dan maar tussen alle mensen zien of er nog iets leuks te vinden is tussen al die spullen. Ook hier bergen kleren, schoenen, speelgoed en oude meuk. We lopen een tijdje rond en vlak voordat we weg gaan, ziet Willem toch nog iets. Een Europaklokje. Dat is een ouderwets reiswekkertje in een omhulsel. Hij heeft ooit een oud scheepsklokje gekocht. Daar moet een nieuw uurwerkje in en de klokkenmaker uit Schagen heeft verteld dat reparatie iets van 175-200 euro moest kosten. Erg veel dus, maar er zou ook een uurwerk uit een oud reiswekkertje in passen. Via Marktplaats hebben we dat ook aangeschaft maar die werkte niet goed. Dus nu maar hopen dat deze welk goed is. De man wil er 10 euro voor hebben en ik bied hem er 5. Vindt ie te weinig, 8 euro dan. Nee, 6 is mijn tegenbod. Willem is inmiddels doorgelopen, vindt 8 euro te veel. Voor 7 wil de verkoper het doen en ik zeg nee 6 euro is mijn uiterste prijs en loop ook weg. Daar is de verkoper het dus niet mee eens en roept dan oké, 6 euro is akkoord. Haha, de aanhouder is toch weer de winnaar! Leuk. Nou maar hopen dat het uurwerkje in het scheepsklokje past. Voordat we wegrijden gaan we nog even wat drinken in een bekend restaurant waar regelmatig voorstellingen Flamengo dansen zijn.
Dan rijden we langs de kust richting Malága. Stappen nog een keer uit om bij ‘le Grande Laguna’ te kijken. De rivier die uitmondt in een soort meer, dat bij voldoende water in zee stroomt. Dat ligt tegen Malága aan. Het strand daar ligt bezaaid met gebroken bamboestengels. Het is er niet druk en lijkt wel een beetje een hondenstrand. Er is ook een soort piertje, waarop gevist wordt en kinderen spelen op de rotsen. Half op de dijk ligt een enorme boomstronk. Hoe die daar nu gekomen is? Vanuit zee of meegenomen door de rivier en op de kant gesmakt?
Vlak bij Alhaurin maken we nog even het rondje af wat Willem eerder deze week had ontdekt in het achterland.

Maandag
Niet zoveel gedaan vandaag. We waren allebei best wel moe. Vanmorgen eerst gecheckt of de vlucht van moeders vanuit Faro op tijd ging vertrekken en rond de verwachte aankomsttijd op Schiphol zou landen. We lezen in de krant dat er weer eens een behoorlijke wind waait in Nederland, code geel. Eigenlijk onvoorstelbaar na het prachtige lenteweer van een paar dagen geleden.
Verschillende vluchten afgezegd, zowel binnenkomende als vertrekkende. Rond 13.30 zien we dat het toestel met een kleine vertraging is geland. Mooi. Volgens de berichten was dit weer een feestje voor de piloten en een nachtmerrie voor de passagiers. Heb nog geen contact gehad, dat horen we later nog wel. Even boodschappen gedaan en nog een paar afgelegen wegen gevonden. Op een ervan zagen we een groot aantal geiten dicht op elkaar gedreven bijeen in een kraal staan. Groot, klein, ooien en bokken, alle kleuren bruin, wit, grijs. Het waren er een paar honderd. Ze bleven netjes binnen het hek staan omdat er ook een paar honden rondliepen die ervoor zorgden dat ze niet wegliepen. Mooi gezicht. Je ziet hier in de buurt veel van die kuddes, soms gemengd met schapen, herder(s) en honden erbij. Even uitgestapt om een foto te maken. Weer thuis nog even lekker in de zon gezeten, al stond er hier ook een stevige bries.

Dinsdag
Vandaag maar eens kijken hoe de Boeddhistische stupa in Benalmádena eruit ziet. Om 14.47 staan we daar voor de deur en blijkt dat hij pas om 15.30 weer open gaat. Die stupa staat hoog op een rots boven de kust en je kunt heel ver kijken. In verte zien we een jachthaven liggen en we zien een slingerende weg die naar de kustweg loopt. I.p.v. te wachten gaan we maar eens even beneden kijken. Smalle weg, veel bochten kun je duidelijk zien. Eenmaal beneden rijden we in westelijke richting langs de kust. Willem denkt dat we die haven al gemist hebben omdat je niet om de bocht kunt kijken vanaf boven. Ik denk dat het verder weg is want we zijn pas bij het strand dat we beneden zagen liggen. De haven lag iets verder. Maar goed we draaien om en rijden vlak langs de stranden weer terug en gaan via de smalle weg weer omhoog naar de stupa. Daar wachten inmiddels veel meer mensen op de opening. Die laat wat op zich wachten. Willem komt erachter dat degene die de sleutel heeft nog druk bezig is in een andere winkel en zo snel mogelijk hier heen komt. De jonge vrouw die dat vertelt heeft zelf geen sleutel. Inderdaad arriveert ze even later en wanneer het bijbehorende winkeltje is geopend, de zwarte kat die hard komt aanlopen is gevoerd en de beide dames via een zijingang de stupa in gaan wordt 5 minuten later de gebedsruimte geopend. Mooi beschilderde muren, een gouden Boeddhabeeld met offerandes en andere offerplaatsen. Alles doordrongen van een wierrooklucht.
Toen we buiten stonden te wachten kwam ik in gesprek met een Amerikaanse man die op een mountainbike aan het rondtoeren was. Hij kwam uit Colorado. Inmiddels zat hij 2 weken op de fiets. Soms erg vermoeiend door de vele klimpartijen, maar hij vond het hier erg ‘fantastic’ en genoot van het weer en de vriendelijke mensen. Een tijdje staan babbelen over wat we allebei allemaal gezien hadden en over die vreselijke Trump met zijn achterlijke ideeën en gedoe. Heb hem nog vereeuwigd op zijn smartphone met de stupa op de achtergrond. Binnen is hij ook nog gefotografeerd in de Boeddhahouding voor het grote goudkleurige beeld.
We stoppen nog even bij de Carrefour voor de boodschappen. Ze hebben daar een prachtige uitstalling verse vis en schaal- en schelpdieren. Kopen 3 grote Gallo Mediano. Dacht in eerste instantie dat het grote tongen waren, maar lichter van kleur. Volgens de medewerkster smaken ze wel als lengua (tong), maar veel beter te betalen. De echte tong is hier ook duur, rond de 25 euro per kilo en duurder, afhankelijk van het formaat. Het klopt in elk geval wel, ze zijn heerlijk.
Als ik in het woordenboek gallo mediano opzoek staat er middelgrote haan. Beetje raar natuurlijk. Verder zoekend blijkt het noordhaan te zijn. Ik kende deze vissoort niet. Maar erg lekker.

Woensdag
De vijfde week is alweer bijna om. Het gaat opeens hard. Nog anderhalve week dan gaan we weer op weg naar Den Helder.
Het weer is hier ook omgeslagen. Harde wind, grijze luchten en af en toe miezert het wat. Het wordt afgewaaide sinaasappels rapen straks. Het nodigt ook niet uit om erop uit te gaan. De weerberichten worden weer beter na morgen.

• 07 Maart 2019 - 19:55

Nel Sintenie :

Lieve luitjes
    Wat een heerlijk verslag ik lees het met veel plezier.
    Het mooie land de markt afdingen helemaal mijn ding .
    Het weer de omgeving dat is toch volopgenieten .
    Mensen ontmoeten mee eten mee onderweg wat heerlijk beetje jaloers.
    Hier alles zijn gangetje en kut weer dus blijf maar zo lang jullie kunnen.
    Zondag markt in Schoorl daar kan ik alles weer in kwijt .
    Schatjes genieten en liefs van ons .